Před rokem jsme se rozpačitě smáli nebo pohoršeně zdvihali obočí, když se crocsy poprvé objevily na módní přehlídce Christophera Kanea. Aby bylo každému jasné, že jde o luxusní a zcela jedinečnou verzi všeobecně známých gumových pantoflí, byly osázené barevnými polodrahokamy. To jako vážně? Nakonec jsme si ale mohli oddychnout, Christopher Kane zůstal se svým pokusem učinit z crocsů žhavý trend osamocený.

Reakce na sociálních sítích jsou zatím rozporuplné. Podobně jako když Balenciaga přišla s ukrutnými pánskými teniskami Triple-S nebo s modrou kabelou, která nápadně připomíná nákupní tašku Ikea – většina se zasměje a poklepe si na čelo, najdou se ale i tací, kteří to berou jako nadsázku, jako jediný způsob, jak se odlišit ve světě, kde se líbivé trendy stávají masovou záležitostí v řádu několika dnů.
Právě z toho důvodu, že móda je tak rychlá a často ještě zatepla vykrádá sama sebe, se možná návrháři čím dál více inspirují nikoli krásou, ale tím, co jsme donedávna považovali za ošklivé a trapné módní faux-pas: Ledvinky kolem pasu, bílé ponožky v botách, bundy inspirované funkčním oblečením, mrkváče a plísňáče – to všechno nyní návrháři a trendsetteři recyklují a znovu vrací do hry. Do hry, kde přestala platit pravidla.

Mistrem v této oblasti je gruzínský návrhář Demna Gvasalia, který vyrůstal na šedivém sídlišti v bývalém Sovětském svazu. Právě on stojí za značkou Balenciaga a také vlastním projektem Vetements, které dokázal proměnit v jedny z nejvlivnějších značek současného módního průmyslu. To on popularizuje nelichotivou estetiku teplákových souprav, oversize mikin, péřových bund, triček s logem DHL nebo pánské obleky, které nápadně připomínají modely našich tatínků z počátku 90. let.
