A zase ty crocsy... Gumové pantofle jsou hitem letošních přehlídek!
Nejprve s nimi přišel skotský návrhář Christopher Kane, nyní je do hry vrací módní dům Balenciaga. Crocsy, gumové pantofle, které jsme si zvykli nosit maximálně na zahradu, si z ničeho nic prošlapaly cestu až do nejvyšších pater módního světa. Máme to brát jako recesi, anebo vážně míněný trend?
Před rokem jsme se rozpačitě smáli nebo pohoršeně zdvihali obočí, když se crocsy poprvé objevily na módní přehlídce Christophera Kanea. Aby bylo každému jasné, že jde o luxusní a zcela jedinečnou verzi všeobecně známých gumových pantoflí, byly osázené barevnými polodrahokamy. To jako vážně? Nakonec jsme si ale mohli oddychnout, Christopher Kane zůstal se svým pokusem učinit z crocsů žhavý trend osamocený.
Reakce na sociálních sítích jsou zatím rozporuplné. Podobně jako když Balenciaga přišla s ukrutnými pánskými teniskami Triple-S nebo s modrou kabelou, která nápadně připomíná nákupní tašku Ikea – většina se zasměje a poklepe si na čelo, najdou se ale i tací, kteří to berou jako nadsázku, jako jediný způsob, jak se odlišit ve světě, kde se líbivé trendy stávají masovou záležitostí v řádu několika dnů.
Právě z toho důvodu, že móda je tak rychlá a často ještě zatepla vykrádá sama sebe, se možná návrháři čím dál více inspirují nikoli krásou, ale tím, co jsme donedávna považovali za ošklivé a trapné módní faux-pas: Ledvinky kolem pasu, bílé ponožky v botách, bundy inspirované funkčním oblečením, mrkváče a plísňáče – to všechno nyní návrháři a trendsetteři recyklují a znovu vrací do hry. Do hry, kde přestala platit pravidla.
Mistrem v této oblasti je gruzínský návrhář Demna Gvasalia, který vyrůstal na šedivém sídlišti v bývalém Sovětském svazu. Právě on stojí za značkou Balenciaga a také vlastním projektem Vetements, které dokázal proměnit v jedny z nejvlivnějších značek současného módního průmyslu. To on popularizuje nelichotivou estetiku teplákových souprav, oversize mikin, péřových bund, triček s logem DHL nebo pánské obleky, které nápadně připomínají modely našich tatínků z počátku 90. let.