A zase ty crocsy... Gumové pantofle jsou hitem letošních přehlídek!

4. října 2017
720p360p
Přehlídka Balenciaga jaro/léto 2018 • Zdroj: Youtube.com/FF Channel

Nejprve s nimi přišel skotský návrhář Christopher Kane, nyní je do hry vrací módní dům Balenciaga. Crocsy, gumové pantofle, které jsme si zvykli nosit maximálně na zahradu, si z ničeho nic prošlapaly cestu až do nejvyšších pater módního světa. Máme to brát jako recesi, anebo vážně míněný trend?

Před rokem jsme se rozpačitě smáli nebo pohoršeně zdvihali obočí, když se crocsy poprvé objevily na módní přehlídce Christophera Kanea. Aby bylo každému jasné, že jde o luxusní a zcela jedinečnou verzi všeobecně známých gumových pantoflí, byly osázené barevnými polodrahokamy. To jako vážně? Nakonec jsme si ale mohli oddychnout, Christopher Kane zůstal se svým pokusem učinit z crocsů žhavý trend osamocený.

Až do tohoto pondělí, kdy se konala módní přehlídka španělské značky Balenciaga. V jejím závěru totiž vyšly na molo modelky obuté do mohutných crocsů na platformě. Samozřejmě nechyběly ani různé ozdobičky, kterými si mohou zájemkyně svůj model podle představ dotvořit. Co tím chce módní svět říct? Zbláznili se návrháři, nebo jen chtějí, abychom se trochu uvolnili a nebrali módu tak vážně?

Módní přehlídka Balenciaga jaro/léto 2018Módní přehlídka Balenciaga jaro/léto 2018Autor: Profimedia.cz

Reakce na sociálních sítích jsou zatím rozporuplné. Podobně jako když Balenciaga přišla s ukrutnými pánskými teniskami Triple-S nebo s modrou kabelou, která nápadně připomíná nákupní tašku Ikea  většina se zasměje a poklepe si na čelo, najdou se ale i tací, kteří to berou jako nadsázku, jako jediný způsob, jak se odlišit ve světě, kde se líbivé trendy stávají masovou záležitostí v řádu několika dnů

Právě z toho důvodu, že móda je tak rychlá a často ještě zatepla vykrádá sama sebe, se možná návrháři čím dál více inspirují nikoli krásou, ale tím, co jsme donedávna považovali za ošklivé a trapné módní faux-pas: Ledvinky kolem pasu, bílé ponožky v botách, bundy inspirované funkčním oblečením, mrkváče a plísňáče – to všechno nyní návrháři a trendsetteři recyklují a znovu vrací do hry. Do hry, kde přestala platit pravidla. 

Stella McCartney jaro/léto 2018Stella McCartney jaro/léto 2018Autor: Profimedia.cz

Mistrem v této oblasti je gruzínský návrhář Demna Gvasalia, který vyrůstal na šedivém sídlišti v bývalém Sovětském svazu. Právě on stojí za značkou Balenciaga a také vlastním projektem Vetements, které dokázal proměnit v jedny z nejvlivnějších značek současného módního průmyslu. To on popularizuje nelichotivou estetiku teplákových souprav, oversize mikin, péřových bund, triček s logem DHL nebo pánské obleky, které nápadně připomínají modely našich tatínků z počátku 90. let.  

„Myslím, že to vychází z nedostatku rozmanitosti, ve které jsem vyrůstal. Všichni nosili totéž, jiná možnost ani nebyla,“ vysvětluje Gvasalia, proč si potrpí na jistou uniformitu, která vás snadno zařadí do konkrétní sociální vrstvy. Návrhář, který ve dvanácti letech prchal s rodinou před občanskou válkou a při studiích v Antverpách se musel rozhodovat, jestli utratí peníze raději za látky, nebo za jídlo, tak moc dobře ví, jaké to je vyrůstat v chudobě. O to pozoruhodnější je, že právě on dnes vytváří z naprosto běžných a přízemních věcí luxusní objekty za stovky dolarů, po kterých touží miliony lidí. Naposledy třeba z obyčejných pantoflí crocs. Chcete je?

Crocsy v designu BalenciagaCrocsy v designu BalenciagaAutor: Archiv značky

 

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy