Jak se víc smát? Na sebe, partnera nebo jen tak

3. dubna 2021 • 10:05
Najděte si zase cestu k úsměvu.
Najděte si zase cestu k úsměvu. • Foto: iStock

Víc smíchu, víc pozitivní energie a dobrého pocitu. Všichni dobře víme, jak je úsměv mocný. Tak proč se smějeme méně? Jestliže patříte mezi ty, kterým se ztrácí úsměv ze rtů, máme pro vás pár tipů, jak ho zas do svého života vrátit a být opět veselí.

Na začátku každého měsíce si dělám jeho zevrubný plán. Stanovuji aktivity, pracovní povinnosti a také měsíční cíle. Přečíst alespoň dvě knihy, šetřit, zálohovat počítač, to jsou aktivity klasické a opakující se. Avšak na popud mé dcery jsem si na duben připsala nový důležitý cíl „víc se smát“. Nevím, jak vy, ale já jsem měla pocit, že se usmívám často. Avšak děti dokáží nastavit zrcadlo, které ukázalo, že tomu zas tak není. Když jsme se společně s ní řehtaly nad kultovní komedií Sestra v akci, pronesla jakoby mimochodem: „Mami, proč se takhle nesměješ častěji?“ Už jsem si chystala odpověď, že se přece směji, ale po rychlém vhledu do minulých dní jsem odpověď spolkla. Vybavil se mi úsměv nad jejím hezkým obrázkem, nad spacími polohami našich psů a při vítání manžela. Možná by se jich ještě pár našlo, ale popravdě takový ten upřímný velký smích málokdy. Soustředění na práci, koordinace celé rodiny, život v on-line světě, méně zážitků a okolní situace mi úsměvy začaly brát. A když jsem téma prokonzultovala přes messengera se svými kamarádkami, uznaly, že jsou na tom podobně. Padlo tedy rozhodnutí – víc se smát.

Nejlepší čas začít

Duben nám začal nejvtipnějším aprílovým dnem, kdy jindy se tedy k návratu smíchu do života pustit? Plnění cíle jsem si pojistila habit trackerem, kdy si každý den zaznamenám míru veselosti a smíchu. Zvyky, které vracíte do života nebo nově zavádíte, je nutné podpořit, a proto je nezbytné vzít si na pomoc rady odborníků. Samotný přední český psychiatr Radkin Honzák na svých přednáškách a webinářích doporučuje jako nejlepší zbraň, jak nevyhořet, humor, smích a radost ze života. Jak se tedy zase víc smát? Zpočátku to bude chtít víc soustředění a zaměření mysli, ale po jednadvaceti dnech, kdy si dle odborníků ukotvíte nový zvyk, to půjde samo. Jaké jsou osvědčené rady pro každodenní úsměv?

Trénink úsměvů

Když něco zapomínáme, je ideální zase danou věc trénovat. Jak taneční kroky, tak úsměv. Prvním krokem může být proto procvičování si úsměvu před zrcadlem. Všimněte si, jak vypadáte a jak se cítíte. Je dobré si pocit zapamatovat, abyste si ho mohli v jakýkoliv okamžik znovu vytvořit. Když si ráno čistíte zuby – usmějte se. Když se líčíte před ranním callem – usmívejte se na sebe. A zopakujte to pokaždé, když projdete během dne kolem zrcadla. Ze začátku se vám bude možná zdát, že jsou úsměvy falešné, možná se budete cítit nepřirozeně. Ale to je normální. Až vás po pár chvilkách ovládne příjemný pocit, začnete se usmívat i očima. A je to! „Pravé úsměvy vytvářejí zvrásnění svalů kolem očí a přicházejí o něco pomaleji než falešné. I když se vám to nelíbí, zkuste se přinutit k úsměvu – možná zjistíte, že vynucený úsměv se snadno stane skutečným. Usmívání je zvykem, takže pokud ho budete opakovat dostatečně často, budete se usmívat, aniž byste přemýšleli, což je to, co chcete,“ doporučuje David Grossman, osobnostní kouč a odborník na vedení a komunikaci.

Všechno říká: „Usmívej se“

Mezi další osvědčená doporučení patří umístit si poznámky „Usměj se!“ nebo vizuál smajlíku kolem sebe. Když se na ně totiž podíváte, připomenou vám úsměv. Kam si umístit lepítka? Na zrcadlo doma, počítač v kanceláři, telefon nebo auto. Mně se osvědčilo si změnit tapetu na počítači a telefonu. Teď se na mě neustále někdo usmívá a já na ně. Kdo potřebuje víc stimulace, může si nastavit v telefonu připomenutí, aby například každé tři hodiny píplo upozornění „Usmívej se“.

Pro každého úsměv

Australská koučka Rose, která vytvořila platformu Happy and Authentic, jejíž cílem je povzbudit a vést podobně smýšlející lidi cestou sebezkoumání ke štěstí, ve svých edukativních videích vybízí posluchače usmívat se na každého, koho uvidí. Tahle drobná změna vám přinese neskutečné. Při videohovorech se ujistěte, že se připojujete s úsměvem. Stejně tak i mimo virtuální svět. Zdravte, děkujte, žádejte, ptejte se vždy s úsměvem. Při učení jakéhokoli nového chování je potřeba si vytvořit nové návyky. A tohle je jeden z nich. Avšak za každou cenu se do úsměvu nenuťte. Jsou-li vám člověk nebo situace nepříjemní, reakce bez úsměvu k němu patří.

Sledujte vtipné filmy, videa a vtípky

Sledování věcí, které vás rozesmějí, vás správně naladí. Radkin Honzák miluje humor a vtipy. Sám na svých seminářích sdílí humorné obrázky, vtipné reklamy, slogany a rád si je vyměňuje se svými přáteli. Proč si z něj nevzít příklad. Jak sám říká, díky humoru nevyhořel.

Dělejte spontánní věci

Děti se spontánností nemají problém, u nás dospělých se ale tahle schopnost často vlivem reality vytrácí. A neměla by. Ve svých životech bychom jí dle kouče Davida Grossmana měli dávat prostor. „Váš mozek je šťastný, protože dělá něco mimo normu a to rozsvítí všechny jeho neurony jako ohňostroj. Pomáhá mozku naučit se nové věci a vytvářet nové nervové spoje, které udržují člověka zdravého. Mozek vás tedy odmění šťastnými pocity a rozesměje, aby podpořil myšlenku, že byste spontánní věci měli dělat častěji.“

Čas s pozitivními lidmi

Když už nemůžeme naživo, zkusme to alespoň on-line. Proč vysvětluje David Grossman. „Protože máme něco, co se nazývá zrcadlové neurony, a díky nim máme tendenci napodobovat to, co dělají lidé kolem nás.“ Takže pokud se obklopíte optimistickými lidmi, kteří se hodně usmívají, chování od nich pochytíte, aniž byste si to uvědomili. Možná se stejně jako já rozloučíte s několika energetickými negativními upíry a úsměv se vám na rtech objeví častěji.

Zapisujte si deník radosti 

Na konci každého dne věnujte pár minut tomu, abyste si zapsali situace či chvíle, kdy jste se usmáli a proč. Radkin Honzák také doporučuje si na konci dne zapsat tři hezké věci, které se vám staly. Můžete do diáře, telefonu nebo přímo do deníku radosti. Novinářka a blogerka Jana LeBlanc dokonce jeden takový vytvořila. Jmenuje se Deník radosti. Má 365 dní, kam si své drobné radosti zapisujete. Já už tvořím druhý. A co se stane? Postupem času si začnete všímat vzoru a začnete rozpoznávat interakce a události, které vám vykouzlí skutečný úsměv na tváři. Možná jste cestou do práce viděli roztomilé štěně. Nebo vám během polední přestávky zavolal starý přítel. Jakmile rozpoznáte věci, které vás rozesmějí, můžete se vědomě snažit tyto věci hledat v každodenním životě. Dalším skvělým důvodem, proč si vést deník úsměvu a radosti, je, že se skrz něj můžete vrátit k hezkým věcem, když se cítíte mizerně, a připomenout si jednotlivé případy, kdy jste se cítili šťastní. Pomůže vám to zejména v těžkých dobách, kdy si díky nim pomyslíte: „Páni! Mám skvělý život...“

TIP NA VIDEO: Mějte krásný úsměv díky své péči o zuby.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy