10 božích benefitů, které vašemu tělu i duši přinese běhání

7. října 2021 • 06:00
Hlavně vydržet a nevzdat to!
Hlavně vydržet a nevzdat to! • Foto: Istock.com

Štíhlejší tělo, pružnější a hbitější svaly, silnější plíce, vyrovnaná mysl a zdravější pleť. To je jen hrstka benefitů, které našemu tělesnému a duševnímu zdraví přináší pravidelný běh. Dejte mu šanci!

Jasně, zpočátku to bolí a každý krok provází diskomfort, tím spíš, pokud se začnete hýbat po delší době. Nebudeme vám lhát, první tréninky jsou muka. Tělo se pohybu brání. „Roky, někdy i desetiletí zahálející tělesná schránka vyvíjí vůči jakémukoliv náznaku soustavného pohybu odpor. Naprosté začátky doprovází únava a bolesti pohybového ústrojí. A kupříkladu váha, zaklínadlo spousty žen, ne a ne poskočit směrem dolů. Spíše naopak, neboť nenadálým pohybem zmatené tělo zadržuje vodu,“ říká běžecký trenér Michal Vítů. Vydržet se to ale musí. „Ten kus lenocha ve vás prostě musíte vyhejbat,“ tvrdí.

TIP NA VIDEO: Jak udržitelně zhubnout a cítit se dobře?

 

Dobrá zpráva je ale ta, že pocity, kdy byste se na to nejradši vykašlali, trvají jen pár týdnů. Během nich se můžete potýkat i s nejrůznějšími neduhy, které by vás ale neměly odradit ani vyděsit. Jsou totiž normální.

„Běh spouští očistné procesy a uvádí v život lymfatický systém. Nicméně zvýšená zátěž znamená, že máte třeba třikrát během krátké doby rýmičku, střevní potíže a zhorší se i kůže,“ upozorňuje Michal Vítů. Pokud však i přesto vytrváte, máte vyhráno. Brzy si totiž začnete uvědomovat, že běžíte rychleji, dál a s mnohem menší námahou. „Tělo se začíná měnit navenek i zevnitř. To znamená nejenom co do jeho vzhledu, nýbrž i z pohledu některých funkcí, které dlouhodobě vedou ke spokojenějšímu životu,“ říká trenér běhu. A o jakých pozitivech je vlastně řeč?

1. Zlepší se vám fyzička

Znáte to. Dobíháte přijíždějící autobus, ale přestože zařadíte svoji nejvyšší sprintovací rychlost, stejně vám to ujede a se srdcem v krku a plícemi v křeči můžete už jen zamávat vzdalujícím se světlům. Pravidelným během ovšem pocítíte rozdíl už po pár týdnech a zadýchávání při běžných aktivitách bude minulostí. Vaše tělo si na pohyb zvykne a vy tak budete postupně zvládat víc. Je však třeba začínat pomalu a zpočátku běh prokládat chůzí.

2. Posílíte imunitu

Pohyb na čerstvém vzduchu i v ne zrovna dokonalém počasí dokáže divy i s naší obranyschopností, díky čemuž budeme odolnější vůči virům a bakteriím číhajícím všude kolem nás. Navíc pokud už nás nějaká ta viróza skolí, délka nemoci bude až o 2 dny kratší, než u nesportujícího člověka. Pozor však na přetrénování! Nadmíra fyzické námahy má totiž zcela opačný efekt – oslabení organismu.

3. Budete mít silnější srdce

Pravidelným během významně posílíte kardiovaskulární systém, čímž předejdete infarktům a dalším nemocem srdce a cév a prodloužíte si tak život až o několik let. Právě tyto choroby jsou nejčastější příčinou úmrtí a zároveň tak největším strašákem současné společnosti.

4. Zlepšíte trávení

Běh může pomoci i od potíží se zažíváním. Díky intenzivnímu pohybu celého těla dochází k podpoře přirozené peristaltiky střev a urychlení trávení. Pravidelný pohyb také rozproudí spalování a zabraňuje nadýmání.

5. Zregenerujete játra, ledviny a slinivku

Během výrazně ovlivníte i zdraví vnitřních orgánů, zejména jater, ledvin a slinivky. Prokrvují se tkáně a dochází k jejich obnově. Z toho plyne, že běh je ideálním lékem na kocovinu.

6. Zesílí vám svaly a zpevní se tělo

Přestože se sem tam objeví názor, že běh je pro pohybový aparát nezdravý, není to pravda. Pravidelný běh zabraňuje řídnutí kostí a postupně posiluje ochablé svaly, vazy a šlachy. Díky běhu navíc objevíte svalíky, o kterých jste ani netušili, že je máte.

7. Budete mít hezčí pleť

Pohyb na čerstvém vzduchu je prospěšný také pro vaši pleť. Zvýšený průtok krve a přísun kyslíku zajistí, že vaše pokožka bude svěžejší, mladší a zářivější.

8. Zlepší se vám spánek

Už odpradávna je běh na čerstvém vzduchu spolehlivým pomocníkem v boji proti nespavosti. Protáhnete si tělo, vyčistíte mysl od problémů a starostí a fyzicky se unavíte. Díky tomu budete spát jako miminko!

9. Zaženete chmury a splíny

Je vědecky dokázáno, že díky endorfinům, hormonům štěstí, které tělo během fyzické aktivity vyplavuje, běh zlepšuje náladu a pomáhá v boji proti depresím. Během tak můžete zahnat všechny splíny světa i zlomená srdce.

10. Běžci jsou lepší milenci

Podle studie jedné z amerických univerzit vykazují muži-běžci srovnatelnou sexuální výkonnost jako o 2–5 let mladší muži, kteří neběhají. Ve věku nad 50 let u nich navíc bylo zjištěno až o 30 % menší riziko impotence. Ženám, které se pravidelně věnují běhu, se zase o 2–5 let posouvá nástup menopauzy. Běh je vlastně elixír mládí!

 

Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy