Pětifaktorová dieta: Jak funguje, komu bude vyhovovat a na co si dát pozor?

12. června 2018
Pětifaktorová dieta: Jak funguje, komu bude vyhovovat a na co si dát pozor?
• Foto: iStock

Pětifaktorová dieta není dietou v pravém slova smyslu. Její tvůrce, fitness trenér Harley Pasternak, říká, že je to spíš ucelený životní styl. To potvrzují i mnozí další odborníci na hubnutí a v podstatě se shodují, že člověku může pomoci na cestě k ideální váze. V čem spočívá a na co si dát pozor?

Zásady pětifaktorové diety

Všechno se točí kolem čísla pět: pět jídel denně, která obsahují pět složek a jsou jednoduchá na přípravu. K tomu patří 5x týdně pohyb (neděste se, nejde o žádné náročné cvičení) a to nejlepší nakonec – 5x za pět týdnů můžete i hřešit. Počítá se zkrátka se vším!

Co dieta neslibuje, je dramatický úbytek váhy během krátké chvíle, a to z jednoho prostého důvodu: takové rychlé diety z drtivé většiny škodí zdraví a rozhodně se nedají držet dlouho. Na rozdíl od této.

Základní principy pětifaktorové stravy

Každé vaše jídlo je složeno z pěti složek. Jsou to bílkoviny, sacharidy, kvalitní tuky, vláknina a voda. Jedna porce by měla mít v průměru 1260 kJ, což dělá 6300 kJ denně. Klíčové ovšem je vybírat si potraviny zdravé a kvalitní a také s nízkým glykemickým indexem, které vám nerozhodí hladinu cukru v krvi.

Vláknina: celozrnné neslazené cereálie, celozrnné pečivo, tmavá rýže, zelenina a ovoce

Doporučené bílkoviny: libové maso, ryby, skyr, jogurty řeckého typu s nízkým obsahem tuku, vajíčka, luštěniny a podobně

Zdravé tuky: netučné maso, mléčné výrobky, olivový olej, ořechy a podobně

Nesladké nápoje: voda, čaj, káva

Cvičení při pětifaktorové dietě

Pohybu byste se měla věnovat 25 minut denně. Jak jinak – ideální v pěti pětiminutových sekvencích. Pasternak doporučuje:

  • zahřátí
  • procvičení horních partií těla
  • posilování středu těla
  • cvičení boků a stehen
  • aerobní pohyb

Výhody

Pětifaktorová dieta se zdá být opravdu vhodným prostředkem k nové cestě za zdravějším životním stylem. Může pomoci zhubnout, jíst zdravěji a odborníci ji zcela nezatracují. „Je to dobrý odrazový můstek pro nastartování nového, zdravého systému stravování,“ říká fitness koučka a výživová poradkyně Alena Vídeňská. „Nepřináší pouze jednostrannou předepsanou dietu, naopak dává volnou ruku, jaké zdravé potraviny si můžete vybrat. Díky tomu se naučíte o jídle přemýšlet,“ říká.

Nevýhody

Problémem podle odbornice může být ale pevně stanovený denní příjem kJ. „Ten je u každého člověka rozdílný, nedá se stanovit jednotné číslo. Denní energetický příjem každého člověka musí zohledňovat bazální metabolismus, denní aktivity, stres, termický efekt potravin a sportovní aktivity,“ vysvětluje. Pokud tedy chcete začít zdravě jíst a i hubnout, vypočítejte si svůj denní energetický příjem a od toho se odrazte.

„A pokud vás nebaví si něco počítat, nebo dokonce vážit, jezte vědomě, jídlo si vychutnávejte a uvidíte, že vaše tělo si řekne, kdy je nasyceno. Při snaze zhubnout se opravdu vyplatí konzumovat menší porce několikrát denně, jíst vyváženě a racionálně, pravidelně cvičit, vynechat cukr a bílou mouku,“ dodává Alena Vídeňská.

Výhody pětifaktorové diety:

+ nebudete hladovět

+ dosáhnete své ideální váhy

+ jde o životní styl, takže nehrozí jojo efekt

+ naučíte se přemýšlet o kvalitních a zdravých jídlech

+ nehrozí, že si poškodíte zdraví

Nevýhody

- pomalejší výsledky

- plán neřeší specifika každého člověka

- jídla si musíte připravovat a nakupovat dopředu

Základní informace o tom, jestli máte nadváhu, vám dá naše BMI kalkulačka.

Odborná spolupráce: Mgr. Alena Vídeňská, odborná výživová poradkyně a fitness trenérka

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!

 

1080p 720p 360p