Moje práce mě baví

Moje práce mě baví Zdroj: iStock.com

Váš job vás zase začne bavit. Učte se jak pracovat od generace mileniálů

V práci, v rodině, mezi přáteli, všude jsou promíchaní lidé různého věku. Kdo se však dostává do popředí, jsou mileniálové, lidé narození mezi roky 1980 a 2000. Je jim vytýkána spousta věcí jako například zhýčkanost, ale v lecčem jsou opravdu dobří a ostatní generace se od nich mohou učit. Jak se staví k práci?

Je jim něco mezi 18 a 38, narodili se rodičům, kteří spadali do babyboomers. Jsou mezi nimi velké rozdíly, přesto mají pár věcí společných. Třeba to, že internet je součástí jejich životního stylu. V práci netráví většinu svého času, ví, jak si najít čas i na zábavu, splnění snů a rodinu. Jejich přístup k práci se od ostatních generací liší a v mnohém je lepší. Jako mileniál na to dávám ruku.

Kdo se bojí, nesmí do lesa

Mileniálové se nebojí, jsou přímí a odvážní. Jdou za svým ideálem a překážky je nezastaví. Nechtějí na nic čekat, chtějí výsledky hned. Mají-li šanci, chytnou se jí. Řada mileniálů viděla své rodiče, jak trpí v práci, která je nebavila, a nebyli schopní změny. Tohle „emka“ nedělají. Mají klidně méně peněz, ale důležitá je pohoda a mít svou práci rád.

Chyby pro ně nejsou konec světa

Zatímco pro starší generaci byla a je chyba něco nepředstavitelného (a tak se pro jistotu o nic nepokoušeli), mileniálové se z chyb učí. Nehroutí se z nich, neztrácejí sebevědomí, jsou schopni rychle najít další řešení a vše napravit.

Jsou sami sebou

Ano, jsou sami do sebe zahledění, chtějí okamžité potěšení. To může mít ale i své výhody. „Okamžité uspokojení se mění na potřebu neustálého pokroku, na schopnost soustředit se na lidi na velmi základní, lidské úrovni – protože chceme jejich pozornost. Stagnace je náš největší nepřítel," popisuje se mileniálka Reza Jafreyová, spoluzakladatelka a marketingová ředitelka společnosti Casual Solutions, LLC.

Zvládají multitasking

Práci na plný úvazek, rodičovství, spoustu aktivit. Díky technologii mohou být ve vícero rolích najednou. Už nemusí plnit práci od šesti hodin do tří odpoledne. Často ji mají rozloženou do celého dne, během toho stíhají i jiné role. Jsou schopni vyřizovat a reagovat na několik věcí najednou a dělají to efektivně.

Jsou mobilnější

"Máme mnohem více podnikatelského ducha, který pochází jak z generace, která vyrostla online, tak z našich hodnot. Na rozdíl od předchozích generací je statisticky pravděpodobnější, že najdeme novou práci nebo začneme vlastní, nechová-li se k nám spravedlivě zaměstnavatel,“ uvádí mileniálka Jessica Steele, majitelka firmy Steele social media. Starší generace říká, že je potřeba ve stejné práci zůstat alespoň dva roky. Mileniál se ptá, proč by měl ztrácet dva roky někde, kde není šťastný.

Pečují o společnost

Jedna planeta, jedno zdraví. Mileniálové mají vysoká očekávání, pokud jde o společenskou odpovědnost podniků. Chtějí o svou společnost, místo, kde žijí, pečovat a chovat se k němu ohleduplně. Což je silným rozhodujícím faktorem při nákupu a volbě zaměstnání. „Protože je dnešní generace digitální, mívají na její chování vliv především sociální média. V důsledku toho věnují spotřebitelé po celém světě daleko větší pozornost tomu, co nakupují.

Pečlivě zkoumají produkty, a to nejen jejich ingredience. Zajímají se totiž i o to, jací lidé jsou za značkou, jak byly potraviny připraveny a kde a jak byly ingredience pěstovány. Lidé svou volbou, co si dají k pití nebo k snědku, mají možnost ovlivnit svět, ve kterém chtějí žít. Všichni by měli mít to právo. Zdraví lidí a zdraví planety jsou spolu úzce propojená. Vzájemná symbióza těchto dvou rovin je pro nás velmi důležitá,“ dodává Mgr. Monika Ihnatková ze společnosti Danone, a.s.

Očekávají hodně

Od práce chtějí víc než jen peníze. Zajímá je, jak svou prací přispívají světu, jak je prospěšná pro jejich duši. Nízké platové ohodnocení přestává být pro mladé české zaměstnance strašákem číslo jedna. Zatímco u jejich starších kolegů je obava z malé výplaty jednoznačně největším pracovním stresorem, mileniály mnohem více stresuje přístup a chování společnosti. Podle průzkumu společnosti IPSOS pro Institut interní komunikace je pro nastupující mladou generaci také stále důležitější zapojení do dobrovolnictví a komunitních akcí.

Právě mladí lidé se totiž častěji aktivně zapojují do dobrovolných akcí pro vybrané organizace i jednotlivce. A stejně tak jsou nejaktivnější v podpoře a přípravě občanských a komunitních akcí v okolí svého bydliště. „Tento volnočasový zájem a postoj se promítá i do výběru jejich zaměstnavatele. Pro 8 z 10 mladých zaměstnanců je tak důležité, zda se i jejich zaměstnavatel chová odpovědně,“ vysvětluje Tomáš Poucha, ředitel Institutu interní komunikace. Mileniálové jsou mnohem více motivováni tím, že jsou součástí něčeho smysluplného, co má pozitivní dopad na svět kolem nás.