Tereza Nová a Jana Houhová, Monterki.cz

Tereza Nová a Jana Houhová, Monterki.cz Zdroj: archiv značky

Nina Formánek Jaganjacová a  Michaela Mrázková, Healthbase
Tereza Bourová a Andrea Šlechtová, Koshiless
Andrea Dostálová, České ghíčko
Alena Strnadová a Míša Hapáková, Mamacrafting
Kateřina Kopicová & Lucie Paurová, Tělo s příběhem
6
Fotogalerie

Podnikání s kamarádkou: 6 českých projektů, které prozradí, jestli to funguje

Máte s kamarádkou společné nápady a rády byste je zrealizovaly v podnikatelském plánu? Jedna věc je přátelství a druhá byznys. Může to jít dohromady? Představujeme vám šest projektů, za kterými stojí dvě ženy nejen podnikatelky, ale i kamarádky.

Projekt Tělo s příběhem: Kateřina Kopicová a Lucie Paurová

Kateřina Kopicová & Lucie Paurová, Tělo s příběhem
Kateřina Kopicová & Lucie Paurová, Tělo s příběhem | Zdroj: archiv značky

Jaký je váš projekt?

Kateřina: Projekt Tělo s příběhem jsem založila jako novopečená maminka na podzim minulého roku. Těhotenství se na mě hodně podepsalo (strie, vytahané bříško…) a myslela jsem si, že jsem snad jediná, které se toto stalo. Tak jsem se rozhodla na Instagramu podpořit ostatní maminky, které mají na svém těle podobný příběh jako já. Projekt se velmi rychle rozšířil a brzy se ke mě přidala fotografka Lucie Paurová, která se rozhodla projekt profesionálně nafotit. Společně se tak teď profilu věnujeme. Máme za sebou první focení a sama jsem zvědavá, kam až projekt dotáhneme.

Lucie: Ke Kačce jsem se přidala krátce po založení profilu Tělo s příběhem. Já fotím, připravuji focení a dělám grafické návrhy. Momentálně připravuji návrhy pro náš merch. Díky naší spolupráci vzniklo místo, kde ženy mohou najít pochopení, inspiraci a pobavení. Našim cílem je, aby se každá maminka přijala taková, jaká je.

Je výhodou být na podnikání dvě?

Kateřina: Určitě to vnímám jako obrovskou výhodu. S Lucou jsme si opravdu hodně podobné, a tak si skvěle rozumíme. Motivujeme jedna druhou a navzájem si pomáháme. Musím vlastně říct, že nebýt Lucky, projekt by se takhle úžasně nerozrostl. Lucka je naprosto úžasná fotografka a její fotografie jsou velkou částí úspěchu!

Lucie: Dlouho jsem byla na podnikání sama a je to svým způsobem fajn, ale když máte hromadu nápadů a jen dvě ruce, je lepší když jsme na to dvě. Doplňujeme se, snažíme se vždy najít kompromis a zatím nám vše vychází.

Jaké jsou vaše silné stránky, které do vašeho podnikání vkládáte?

Kateřina: Já jsem dost organizační typ. Takže se věnuji organizaci, komunikaci a medializaci. Jsem dost velký snílek a vždy už od začátku přemýšlím ve velkém. Spolu tvoříme skvělou dvojici, která má své úkoly pečlivě rozděleny, a tak nám to skvěle funguje. Pravidelně spolu o všem několikrát denně hovoříme a navzájem si říkáme i každou drobnost.

Lucie: Já vkládám zkušenosti a kreativitu. Mám zkušenosti dobré i špatné, takže se můžeme mnoha nepříjemných situací vyvarovat. Zároveň jsem máma, takže mám pro hodně maminek pochopení a umím se vcítit do jejich kůže.

Jak řešíte neshody či rozdílnost názorů?

Kateřina: S Luckou se nebojíme říct si každá vlastní názor a díky tomu vždy dojdeme ke kompromisu. Vzhledem k tomu, že spolu tvoříme projekt teprve chviličku, ani né půl roku, nedostaly jsme se zatím do žádné neshody či hádky.

Lucie: S Kačkou se nebojíme říct si každá vlastní názor a díky tomu vždy dojdeme ke kompromisu. Zatím jsme žádné větší neshody neměly, a i kdyby přišly, věřím, že se dokážeme domluvit. Kačky si vážím a respektuji její názory.

Vaše další podnikatelské plány? Na co se máme těšit?

Kateřina a Lucka: Určitě plánujeme na podzim výstavu a v blízké době se můžete těšit na naše fotografie v čekárnách na gynekologiích a porodnicích po celé ČR. Momentálně pracujeme na vlastním merchandise (trička s logem projektu), který půjde do prodeje koncem prázdnin a bude sloužit jako finanční podpora projektu.

Další projekty dvou kamarádek najdete na další stránce >>>

Pokračování 2 / 6

Projekt České ghíčko: Andrea Dostálová

Andrea Dostálová, České ghíčko
Andrea Dostálová, České ghíčko | Zdroj: archiv značky

V čem podnikáte?

Vyrábíme ghí, přepuštěné máslo a další výrobky z něj. Před 6−7 lety s tím nápadem přišla kamarádka, znala ghí z indické kuchyně, vařila ho pro známé a kamarády a málokdo ho znal. Založila tehdy firmu, se svým kolegou, ale velmi brzy o firmu nešťastně přišla. Já jsem v té době už byla zákazník a ghí mi přišlo jako geniální produkt. Byl to její nápad a přišlo mi škoda tento potenciál nevyužít. Tak jsem se přidala a založily jsme firmu spolu.

Je výhodou být dvě na podnikání? Nebo to má i svá úskalí?

Obojí. Ze začátku, když převládá entuziasmus, máte spíš hodně práce a překážek a míň peněz, tak je fajn být dvě. Podporujete se, společně snášíte a řešíte potíže, plánujete budoucnost. Podnikání se ale mění a s ním i lidi. Když se daří, stoupáte nahoru a musíte toho ovládat čím dál víc. Musíte se pořád učit, být ve střehu. Já jsem první roky pracovala pořád, celá moje rodina se zapojovala, strhla jsem je svým nadšením a všechny nás to bavilo. Kamarádka ale měla jiný přístup. Nedokázala jsem o tom včas mluvit, měla jsem bariéru, cítila jsem, že její přístup nemůžu změnit. A bylo založeno na problémy.

Jaké jsou vaše silné stránky, které do vašeho podnikání vkládáte?

Uff. My ženy mojí generace nejsme moc zvyklé se chválit. Myslím, že jsem v první řadě praktická a pracovitá. Jako buldok, když se zakousnu a baví mě to, neumím přestat. Mám ráda věci dotažené, všechno dělám hned. Ale umím pracovat i s intuicí, cítím, kde je dobré s rozhodnutím počkat. A jsem docela kreativní, umím i improvizovat. Moje slabá stránka je, že neumím plánovat a nejsem analytik. Pitvat se v číslech, to neumím.

Jak řešíte neshody či rozdílnost názorů?

My jsme málokdy měly na věc rozdílný názor. Líbí se nám podobné věci, známe se velmi dlouho, takže jsme věděly, do čeho jdeme. Nicméně v průběhu času se rozešly naše představy o fungování firmy celkově. Myslím, že kamarádku (vlastně kolegyni) už to přestalo bavit, dosáhla nějakého pomyslného vrcholu a dál už se nechtěla aktivně zapojovat. Mě celá ta situace dlouho trápila, bylo to hodně osobní a těžko se mi o tom mluvilo. Právě proto, že to byla blízká kamarádka. Nakonec jsme se domluvily a ona z firmy vystoupila. Bylo to ale to nejtěžší v mém životě, protože náš vztah se tím narušil.

Vaše další podnikatelské plány?

Firma jede dál, teď už jen pod mou taktovkou. Mám tým skvělých lidí, se kterými máme jasně dané cíle a rozdělené kompetence. Všichni víme, kde je naše místo. Jaro bylo pro mnohé z nás transformační. I u nás se děly velké věci. Vzniká nový web a e-shop, pořídili jsme si výrobní linku a naše produkty dostanou nový vzhled. Novinky uvádíme pravidelně, tam máme zásobu nápadů na další pětiletku. Když už změny, tak s velkou parádou.

Pokračování 3 / 6

Projekt Healthbase: Nina Formánek Jaganjacová a  Michaela Mrázková, stipendistky projektu Bakala Foundation

Nina Formánek Jaganjacová a  Michaela Mrázková, Healthbase
Nina Formánek Jaganjacová a Michaela Mrázková, Healthbase | Zdroj: Martin Faltejsek

Co díky vám dvěma vzniklo?

Nina a Míša: Podnikáme v oblasti technologií ve zdravotnictví. Vytváříme digitální platformu, která umožní vzdálený monitoring pacientů. V první fázi se zaměřujeme na chronická, konkrétně kardiovaskulární onemocnění. Uživatel může skrze aplikaci napřímo komunikovat se svým lékařem a sdílet informace týkající se zdravotního stavu. Uživatel i lékař mají tedy všechny užitečné informace na jednom místě, navíc ve srozumitelné podobě. Pro pacienta tato služba představuje bezpečné úložiště veškerých zdravotních informací a jak my říkáme: možnost vzít zdraví do vlastních rukou. Máme za to, že nejlepší přehled o vlastním zdraví by měl mít hlavně sám pacient.

Aplikaci lze navíc propojit s tzv. wearables (chytré hodinky) nebo dalšími aplikacemi, které sledují životní funkce, životosprávu nebo další metriky relevantní pro konkrétního uživatele. Dokážeme integrovat data z mnoha zdrojů, čímž chceme přizpůsobit péči o zdraví na míru každému uživateli.

Je výhodou být dvě na podnikání?

Míša: Podnikání ve dvou vnímáme jako velkou výhodu. Naše schopnosti a zkušenosti se skvěle doplňují, takže máme ve firmě jasně rozdělené role a navzájem si důvěřujeme.

Nina: Můžeme se na sebe spolehnout a to je pro mě nejdůležitější. Nehledě na to, že víc hlav víc ví. Já například vedu vlastní organizaci (@sifty.eu) a některé dny, ve spojení s mateřstvím, si jednoduše žádají o pomocnou ruku parťáka. Jsem ráda, že jsem ho v Míše našla.

Jaké jsou vaše silné stránky, které do vašeho podnikání vkládáte?

Nina: Míša je na svůj věk až překvapivě profesionální. Myslím si, že ne každá studentka má odvahu jít mezi bandu postarších chlapů a odprezentovat jim naše řešení. Vím, že se na ni můžu spolehnout a nemusím přemýšlet o jednotlivých úkolech, protože naše síla je také v tom, že na čem se dohodneme, tak se stane. Z toho vyloženě osobního hlediska si vážím toho, že respektuje fakt, že jsem máma dvou malých kluků, a když je třeba, neváhá a zaskočí za mě.

Míša: Nina mě nepřestává překvapovat svým odhodláním a suverenitou v každém projektu, do kterého se pustí. Ačkoliv ví, co chce, a jde si tvrdě za tím, je také trpělivá a ochotná naslouchat lidem okolo sebe, ať už mají jakýkoliv problém či názor. Upřímně obdivuji, jak zvládá skloubit péči o dva malé kluky a práci.

Jak řešíte neshody či rozdílnost názorů?

Nina: Zatím jsme vyloženě neshody neměly, ale když máme rozdílné názory, normálně se o nich pobavíme. Každá máme úplně jiné know-how, pohled na věc, ale také dostatek sebereflexe na to, abychom uznaly, že má pravdu někdo jiný nebo že jsme se v něčem spletly.

Míša: Neshodám a větším konfliktům se snažíme předcházet komunikací. Pokud máme odlišný názor, řekneme si to hned v začátcích. Rozdílné názory vnímáme jako něco, co nás navzájem obohacuje a posouvá vpřed.

Vaše další podnikatelské plány?

Na spoustu věcí! Máme ambiciózní plány. Plánujeme postupně přidávat nové funkce a podporu pro širší spektrum chronických onemocnění. Zároveň chceme, aby byl produkt co nejdostupnější, takže plánujeme pokrytí více zdravotnických zařízení, a logickou možností je pro nás také expanze do zahraničí.

Pokračování 4 / 6

Projekt Monterki.cz: Tereza Nová a Jana Houhová, letošní vítězky T-Mobile Rozjezdů v Plzeňském kraji

Tereza Nová a Jana Houhová, Monterki.cz
Tereza Nová a Jana Houhová, Monterki.cz | Zdroj: archiv značky

V čem podnikáte?

Podnikáme v dámských volnočasových montérkách, které jsou díky materiálu vhodné i pro práci, třeba na zahrádce. Podařilo se nám vytvořit komunitu holek, které rády kutí, nebojí se ušpinit si ruce od práce, a ještě u toho vypadají a cítí se super.

Je výhodou být na podnikání dvě? Nebo to má svá úskalí?

Hodně lidí nás odrazovalo od podnikání ve dvou, ale pro nás je to určitě výhoda a vnímáme to pozitivně. Člověk na chod podniku nikdy není sám, doplňujeme se a ženeme se vzájemně dopředu. Když jedna něco nestíhá, tak ví, že musí zabrat a nevykašlat se na to kvůli té druhé. Navíc máme stejný vkus. Nejdříve jsme vybíraly látky ve dvou, a když jsme ale zjistily, že stejně vybereme obě dvě tytéž látky, chodí nakupovat už jen jedna a ta druhá se stará o další potřebné věci. Hlavní je důvěra, bez té by to nešlo.

Jaké jsou vaše silné stránky, které do podnikání vkládáte?

Myslíme si, že pracovitost, energie a nápaditost. Přijde nám běžné se po naší hlavní práci sebrat a dělat na Monterkách třeba až do půlnoci. Pro nás není nikdy pozdě. Občas je to pěkně náročné. Dost nám však pomáhá to, že nás náš projekt baví. Společné podnikání nám dává možnost se často vidět, což je fajn. Díky práci, vztahu a různým povinnostem se často zapomíná na přátele, což však není náš případ. Vidíme se možná až moc často.

Jak řešíte neshody či rozdílnost názorů?

Asi jako každý – kompromisem. Obě dvě víme, v čem je ta druhá lepší, takže pokud občas narazíme, tak se jednoduše bere jako „lepší“ názor té zkušenější z nás.

A vaše další podnikatelské plány?

Začaly jsme před rokem a hlavy máme plné nápadů. Snažíme se náš produkt stále vylepšovat a „vychytávat mouchy“. Je super, že už máme zpětné vazby od zákaznic, a to nás hodně posouvá vpřed. Na léto jsme ale začaly s kraťáskovými Monterkami, v plánu jsou dětské, chystáme se na různé venkovní akce a budou soutěže i větší propagace na sociálních sítích. Takže se určitě máte na co těšit! Sledujte Monterki.cz.

Pokračování 5 / 6

Projekt Koshiless: Tereza Bourová a Andrea Šlechtová

Tereza Bourová a Andrea Šlechtová, Koshiless
Tereza Bourová a Andrea Šlechtová, Koshiless | Zdroj: archiv značky

Jaký projekt díky vám dvěma vznikl?

Tereza: Založily jsme společně projekt zabývající se upcyklací pánských košil v minimalistické dámské produkty. Naším cílem je upozorňovat na obrovské množství textilního odpadu, které celosvětově vzniká, a nabízet tak zákazníkům šetrnější alternativu.

Andrea: V Koshiless přešíváme nechtěné pánské košile na dámské topy, sukně a další parády. Nabízíme udržitelnou alternativu k fast fashion řetězcům, která je navíc cenově dostupná.

Je výhodou být dvě na podnikání?

Tereza: Výhodou je rozhodně vzájemná podpora, usměrňování a celkově ten pocit, že člověk není na vše sám. Za mě je to určitě výhoda.

Andrea: Také to vidím jako výhodu. Sama bych se do ničeho velkého nehrnula, protože to znamená mnoho starostí a lehko ztratíte motivaci a chuť, když se něco nedaří. V týmu máte vždy za kým jít pro radu nebo názor a víte, že bude upřímný, protože tomu druhému na tom také záleží. Navíc si můžeme rozdělit úkoly podle toho, co kterou baví a zajímá.

Jaké jsou vaše silné stránky, které do vašeho podnikání vkládáte?

Tereza: Vždy mě zajímala a bavila více kreativní stránka projektu a věřím, že právě kreativita je mou silnou stránkou. Ráda tvořím moodboardy, vybírám košile pro tvoření a vymýšlím střihy.

Andrea: Já se naopak ráda starám o takové ty provozní věci. Od financí přes odesílání balíčků až po starost o e-shop. Baví mě všemožné tabulky, doplňování, zařazování… Díky tomu, že jsme s Terkou tak moc rozdílné, si každá dokážeme najít tu svou část, do které si navzájem příliš nemluvíme.

Jak řešíte neshody či rozdílnost názorů?

Tereza: Pokud máme na něco rozdílný názor, snažíme se věc společně probrat a dojít tak k jednotnému výsledku. Občas tomu může předcházet drobný konflikt, ale ještě nikdy se nestalo, že bychom se kvůli něčemu rozhádaly.

Andrea: Obvykle si o dané věci promluvíme, každá řekneme své důvody a pak najdeme určitý střed nebo jedna ustoupí. Funguje to dobře, myslím, že jsme si každá našla to svoje, kde si automaticky dáváme větší prostor a v jiných záležitostech ho necháváme zase té druhé.

Vaše další podnikatelské plány? Na co se máme těšit?

Tereza a Andrea: Nově jsme začaly spolupracovat s profesionální švadlenkou, díky které jsme pozvedly kvalitu našich produktů na vyšší úroveň a během následujících měsíců plánujeme pravidelně přicházet s dalšími kolekcemi. Do budoucna bychom také rády byly součástí prodejních akcí, kde bychom se mohly s našimi zákazníky setkat osobně.

Pokračování 6 / 6

Projekt Mamacrafting:  Alena Strnadová a Míša Hapáková, letošní vítězky T-Mobile Rozjezdů v Libereckém kraji

Alena Strnadová a Míša Hapáková, Mamacrafting
Alena Strnadová a Míša Hapáková, Mamacrafting | Zdroj: archiv značky

Jaký projekt díky vám dvěma vznikl?

Alena: Na našem eshopu Mamacrafting nabízíme kreativní sady, ve kterých maminky najdou vše potřebné pro výrobu originálních hraček a doplňků do dětského pokoje. Naším cílem je inspirovat maminky k tvoření, protože radost z vlastnoručně vyrobeného výrobku je nenahraditelná.

Míša: Chtěly jsme maminkám co nejvíce usnadnit práci se sháněním materiálu. Věříme, že s kompletním materiálem a podrobným návodem se do tvoření pustí i maminky, které by si na výrobu jinak netroufly.

Je výhodou být dvě na podnikání? Nebo to má i svá úskalí?

Alena: Je to jako v manželství − musíte být tolerantní, pak výhody převládají.

Míša: Já v tom vidím spíše výhody než úskalí. Samozřejmě, že máme občas na věci jiný názor, ale dokážeme najít kompromis. Mě na našem podnikání právě baví, že můžu s Alčou neustále sdílet nové inspirace, nebo se společně radovat nad další objednávkou. Je to jako když v kanceláři pracujete na projektu v týmu. Vždy je to větší zábava. Navíc se vzájemně nakopáváme k lepšímu výkonu, což je nesmírně důležité.

Jaké jsou vaše silné stránky, které do vašeho podnikání vkládáte?

Alena: Musím říct, že se krásně doplňujeme, je radost s Míšou spolupracovat. Máme přirozeně rozdělené role, já jsem ten „nakopávač“, co jde do nápadu po hlavě, optimista, pro kterého není nic problém. Zároveň umím být empatická, což je u podnikání dvou žen stěžejní.

Míša: Já zase do podnikání přináším to kreativní myšlení. Baví mě hledat inspiraci, přicházet s nápady na nové kreativní sady a ladit je do detailu tak, aby bylo tvoření pro maminky co nejpříjemnější.

Jak řešíte neshody či rozdílnost názorů?

Alena: Pokud máme nějaký problém, nebojíme se to té druhé hned říct a vyříkat si to.

Míša: Souhlasím s Alčou a musím říct, že žádnou zásadní neshodu jsme za ty dva roky neměly. Přijde mi to až neuvěřitelné.

A vaše další podnikatelské plány?

Alena: Mamacrafting roste přirozeně s našimi dětmi. Plánujeme tedy rozšířit portfolio o kreativní sady pro maminky s batolaty. A pro všechny, co rádi tvoří, připravujeme kreativní sady s dekoracemi.

Míša: Dlouhodobým cílem je vytvoření komunity lidí, kteří rádi tvoří a budou se navzájem inspirovat. Chceme se také co nejdřív ukázat na design marketech.