Konec rozptylování při práci

Konec rozptylování při práci Zdroj: iStock.com

Jak se nenechat rozptylovat při práci? Nastavte režim letadlo

Čím více technických vymožeností a aplikací, tím tvrdší boj o pozornost. Roztěkaná mysl stojí náš mozek hodně energie. A také času. Vydržet soustředit se hodinu na práci bez rozptýlení je často náročné. Naštěstí s tím jde něco udělat. Přinášíme pár tipů, jak vylepšit svoji koncentraci a nenechat se rozptylovat nejen při práci.

Snažíte se dokončit projekt, dopsat závěrečnou zprávu nebo se prodrat hromadou emailů, ale neustále vám někdo volá, slyšíte přicházet další emaily a chytré hodinky vám na ruce vrní téměř neustále. Jedna notifikace střídá druhou. A místo deseti minut sepisujete email hodinu. Jestliže budete chtít být produktivní, cedulku „Nerušit“ nepověsíte jen na dveře své domácí pracovny, ale i na svůj mobil. Sice nikam nepoletíte, ale režim letadlo vám zachrání vaši koncentraci. Jak nastavit meze digitálnímu rozptylování?

Jeden email, jedno kliknutí

Je vaším standardem číst si emaily a označovat si ty nepřečtené, zajímavé či na které ještě odpovíte? Dle autorek knihy Hlavně v pohodě zabývajícími se efektivním pracovním nasazením Liz Fosslien a Mollie West Duffy je nejlepší na otevřený email odpovědět hned. Zamezíte tím neustálému vtírání nutkavých myšlenek, že musíte odpovědět či email vyřítit, a budete se lépe soustředit.

Vypněte notifikace

Pokud chcete mít více energie, a to nejen při práci, omezte emailovou poštu, sociální sítě a textové zprávy. Každé pípnutí vás nějak vyruší a v hlavě se vám začnou honit myšlenky typu Od koho to je? Co píše? a toto věčné přesouvání pozornosti k telefonu a zpátky může způsobit, že se cítíte unavení a nesoustředění. Takže pokud to jde, zkuste si u těch méně důležitých vypnout notifikace. „Čtu si je v čase, kdy já na to mám prostor. Skoro u všech aplikací v telefonu i na počítači mám vypnutá upozornění a zvuk na mobilu používám, jen když mi kurýr veze balík a nejsem u telefonu,“ popisuje Gabriela Milfortová, regionální ředitelka společnosti Golden Gate, která se zabývá investicemi do fyzického zlata a stříbra.

Nastavte režim letadlo

Čeká-li vás náročné odpovídání na pracovní emaily či psaní článků, zkuste si nastavit telefon do leteckého režimu. To samé platí pro chvíle, kdy meditujete nebo cvičíte. Pomůže vám to odpoutat se od světa venku a plně se soustředit na to, co děláte.

Určete si časové bloky

Říká se, že každá aktivita trvá tak dlouho, kolik času na ni máte. Samozřejmě řadu věcí lze optimalizovat. A opačně, čtení knih není aktivita se stopkami v ruce. Práce v časových blocích, kdy si na daný úkol vyhradíte konkrétní čas nebo k sobě seskupíte podobné aktivity, je pro mozek velmi vítaný způsob fungování. „Nevyčerpává“ se přepínáním. Vy jste o to efektivnější, protože při opakování činnosti se dostaví potřebná lehkost, dovednost a práce vám jde od ruky. Na vyřizování emailů si stanovte například hodinku po příchodu do práce a pak hodinku po obědě. Určitý čas si dejte i na shromažďování podkladů, ale i na odpolední kávu. Sepište si seznam všech důležitých věcí, které ten den musíte udělat, a přiřaďte jim čas, který jim budete věnovat. Během týdne vám vzniknou seznamy pracovních aktivit a také přehled, co vám jaký čas trvá. Někdy zjistíte, že dokážete něco udělat rychleji a na něco budete potřebovat více času. Pomůže vám to lépe plánovat v dalších dnech.

To nejdůležitější co nejdříve

„Čím více lidí je s vámi v komunikaci, tím vyšší je pravděpodobnost „vyrušení“. Proto mnoho úspěšných byznysmenů v práci začíná brzy, kdy tam ještě nikdo není a mohou souvisle dělat vše, co potřebují,“ říká Gabriela Milfortová. Začínají den tím nejdůležitějším. Pravda, ne vždy to bývá příjemné, ale zabráníte tím situaci, kdy vám obtížný úkol může nabourat časové plány na zbytek dne. Co si tedy zkusit přivstat o hodinku dříve? Jste-li sova, klidně si v klidu pracujte i po půlnoci. Všude bude klid. I na sítích.

Zaměřte se na tady a teď

Psychologové z Harvardu Matthew Killingsworth a Daniel Gilbert odhadují, že se na přítomnost zaměřujeme jen polovinu svého času. A právě toulavá mysl nás rozptyluje od toho, co děláme v daném okamžiku. Když se nám mysl zatoulá do minulosti nebo budoucnosti, obvykle skončí u toho, že přežvykujeme omleté věci. Takže když emailem pošleme kolegyni redigovanou zprávu a nedostaneme hned odpověď, naskočí nám myšlenky typu „asi jsem to napsala špatně; myslí si, že jsem hloupá; asi tam je hodně nesrovnalostí“ a neustále si to v hlavě omíláme. Tím se rozptylujeme a nejsme schopní efektivně dělat aktuální práci. Místo, abyste si vztahovali věci na sebe, podívejte se na věc objektivně – „nejspíš má také hodně práce, odpoví jistě, jak to půjde“. Zapomeňte také na slova nikdy a vždycky, která spouští sebedestrukci.

Trénujte pozornost

Zbavit se plně rušivých vlivů není reálné. Můžete však trénovat jejich zvládání. „Vlídným průvodcem se spoustou jednoduchých cvičení je kniha Gill Hasson Více než 100 cvičení pro zklidnění a prožívání přítomnosti. Toto téma uvozuje citát od Steva Jobse – Soustředit se znamená říkat ne,“ uzavírá Gabriela Milfortová ze společnosti Golden Gate.