.

. Zdroj: Archiv Anna Knotková

.
.
.
.
.
7
Fotogalerie

„Cítit smysluplnost práce je pro lidi nejdůležitější,“ říká HR architektka Anna Knotková

Co se vám líbí na vaší práci? Chcete v ní zůstat, nebo už se začínáte poohlížet po nové, neboť vám začíná vadit víc věcí než obvykle? Chcete lepší peníze, zajímavější projekty, stravenky, nebo možnost pracovat z domova? Aniž to tušíte, začíná vám vidět do hlavy HR architektka LMC Anna Knotková, kterou moc zajímá, co lidi motivuje v práci zůstat anebo odejít. A protože to ví, dokáže firmám pomoci najít ty nejlepší zaměstnance. Co nás tedy nejvíce motivuje? O jaké práci sníme? To nás rozhodně zajímalo.

Jak vypadá vaše práce opravdově? Pozice zní zajímavě, ale co vlastně děláte?

Jednodušeji řečeno, pomáháme klientům, tedy firmám, které nás osloví, s náborem nových lidí. Nejde o jednotlivce, ale spíše se jedná o větší nábor. Některé firmy potřebují naši pomoc rychle, s jinými jde o dlouhodobější spolupráci. Jelikož máme výzkumy a analýzy, jak se lidé na trhu práce chovají, co chtějí, ale i co požadují firmy, pomáháme jim v oblasti HR budovat značku, aby se dokázaly vyprofilovat a lépe našly své nové zaměstnance. Díky tomu, že nabídka práce převyšuje poptávku a lidé už nejsou tolik nuceni hledat práci, jejich motivace se mění, a proto se musí měnit i to, jak firmy samy sebe komunikují. Většina lidí totiž zaměstnání má, ale ne všichni jsou v něm spokojení, a kdyby přišla lepší nabídka, jsou ochotni odejít z původního místa. Zde se spokojenost potkává s motivací, a to je důležité pro firmy vědět. Motivace upadá s délkou zaměstnání a zhruba tak 30 % lidí se jen tak cvičně dívá na jinou práci. A na tyto je potřeba zacílit.

.
. | Zdroj: Archiv Anna Knotková

V jaké oblasti mají při náboru firmy problém? Mají málo stravenek, stolních fotbálků?

Většinou už je problém v samotné nabídce práce. Určitě jste nějaké nabídky práce četla, a když čtete třetí, čtvrtou, vidíte, že jsou si podobné, a to jde o jiné pozice. Potenciální zaměstnanec si pod tím nedokáže představit svůj pracovní den. Firmy používají univerzální šablony v inzerátech, které o dané práci, co k ní budete potřebovat a co vám firma nabízí, nic přesně neřeknou. Budoucí zaměstnanec nemusí na 100 % odpovídat inzerátu, ale musí do firmy zapadnout, stejně se se svou prací bude ze začátku seznamovat, poznávat firmu, kolegy, jak co funguje atd. Což si lidé často neuvědomí, a když nesplňují první dva body nabídky práce, na nabídku neodpovědí. Já se svým týmem pracujeme na tom, aby se to změnilo. Snažíme se s firmou vydefinovat pozici, upravujeme weby, bannery a sociální sítě, aby firma správně komunikovala a říkala, co chce, co nabízí pro své zaměstnance, ukázala svou firemní kulturu, hodnotu společnosti, smysl práce. Ukazujeme jim, jak je vnímají lidé, děláme analýzy, učíme je přemýšlet strategicky v personální oblasti.

Jak zjišťujete, co je pro jakou firmu dobré?

Každá firma přichází se svým požadavkem, někdo otvírá novou pobočku, někdo potřebuje zlepšit prezentaci firmy, je to různé. My jim pomáháme s cestami, jak nové zaměstnance hledat, jak komunikovat, co firma chce. Jinak se komunikuje s IT specialisty a jinak s učiteli, a když jim to správně nepodáte, nezaujmete je. Často pomáháme s náborovou kampaní, dodáme firmám údaje, ukazujeme, jak umět firmu prezentovat, v čem je unikátní, pomáháme jim změnit zažité a už málo motivační stereotypy v nabídce práce. Je to často velmi komplexní proces. Firmy často neumějí odkomunikovat, co nabízí, že je firma dog/children friendly, že je dobře dopravně dostupná, že nabízí částečné úvazky…

Existují univerzální motivační oblasti – peníze, stravenky, firemní auto?

Vždy byla, a myslím, že i bude, hlavním motivátorem výše mzdy. S tím souvisí i druhý motiv, a to je flexibilita a s ní ruku v ruce smysluplnost práce. Člověk, který bude mít velký plat, ale bude hodinu do práce dojíždět, ale bude mít možnost být flexibilní a bude vědět, proč práci dělá a jaký má pro něj a společnost význam, vydrží. Ten, který bude mít sice velký plat, ale to ostatní bude váznout, dlouho nevydrží. Víme, že peníze jsou spíš krátkodobý motivátor.Důležitá je vnitřní motivace, ta velmi často rozhoduje. Lidé na vyšších pozicích si chtějí sami vybírat projekty, být autonomní a motivace se mění.

Opravdu to myslí firmy se sliby vážně, nebo je to jen na oko v inzerátu a pak v reálném světě je to jinak? Žádná možnost home office, žádné bonusy...

No, stávat by se to nemělo, ale bohužel to tak někdy je, že firma prezentuje něco jiného, než je pak skutečnost. Nemělo by se stát, že firma nabízí nováčkům něco jiného, ba lepšího, než mají stávající zaměstnanci. Ti si pak říkají, co to je, proč oni to budou mít, a já, co tu pracuji dlouho, takovou možnost nemám. Dochází u nich k obrovské frustraci a začnou se rozhlížet po nové práci. Jak říká náš kolega Tomáš Dombrovský: „Tím děláte úžasné kandidáty ze svých zaměstnanců.“ To, co komunikujete, to hezké ve firmě, by mělo být uvěřitelné. Měla by to být realita.

.
. | Zdroj: Archiv Anna Knotková

Liší se motivace k práci napříč generacemi?

Ano a firmy to začínají reflektovat. Mileniálové už jsou většinou rozebraní nebo mají práci ve chvíli, kdy vyjdou ze školy. S touto skupinou se dá dobře pracovat, ale nejsou. Mezi generací X a Y je velký rozdíl. Generace X je materialističtější, hodně prací žije a tráví v práci hodně času a s nadsázkou říkáme, že hrají hru „kdo je v práci déle, je lepší zaměstnanec“. To mladší generace chce flexibilitu, chce si sama rozhodovat, kdy se práci věnovat, posouvat si začátek a konec pracovní doby, chce využívat digitální možnosti, striktně oddělují práci a rodinný život. Paradoxně firmy umějí lépe pracovat s mileniály než s lidmi nad 50 let. Tito lidé se bojí změn, obávají se, že když odejdou z práce, která je nebaví, novou už nenaleznou. Přitom je v nich obrovský potenciál, jsou hodně pracovití a mají zkušenosti, které jsou nepřenosné. Dravost a nadšenost mladých lidí je super, ale nestačí.

Existuje nějaká univerzální motivační rada, jak si zaměstnance udržet nebo je přilákat?

Naslouchat zaměstnancům, znát jejich motivace, ptát se lidí, dělat průzkumy spokojenosti, workshopy a reagovat na to, co jim vyjde. Nenechat výsledky vyplynout. Důležité je, aby firmy dokázaly předávat informace mezi managementem, který chce nějaké výsledky, a zaměstnanci, kteří je mají splnit. A samozřejmě reagovat na trendy na trhu.

.
. | Zdroj: Archiv Anna Knotková

A co do budoucna, jak motivovat dlouhodobě?

Určitě komunikovat realitu, jak to opravdu ve firmě funguje. Říkat a připomínat lidem, jaké mají v práci možnosti, bonusy, na co mají nárok. Kolikrát to lidé ani neví, a až když vidí na pracovních portálech nabídku práce do jejich firmy se všemi informacemi, podivují se: „Vždyť tu žádné kurzy angličtiny pro zaměstnance nemáme.“ Ale mají, jen o tom kolikrát nevědí, nikdo jim to totiž neřekl nebo už to zapomněli. Takže naslouchat zaměstnancům a dobře je informovat. Když umí komunikovat firma dobře dovnitř svým zaměstnancům, co nabízí a má, vytváří prostředí, kde lidé zůstávají. Je potřeba lidem připomínat, co tam mají hezkého, čeho mohou využít, neboť možná jsou to jen střípky chodit na firemní angličtinu, ale pro mnohé je to přesně ta věc, která jejich motivaci k práci zvyšuje. Například v call centrech může být mnohem více než jiné benefity ceněn masér a fyzioterapeut, který pomáhá správně sedět a řešit akutní bolesti. V některých oblastech home office není možný, ale velmi se cení firemní psycholog, který pomáhá zaměstnancům zvládat psychický tlak a je součástí duševní hygieny. Má-li firma prostředky a možnosti, ať lidem dává takové bonusy a benefity, které jsou pro ně opravdu důležité a motivační. A oni vydrží a budou rádi pracovat.

A co ve své práci potřebujete vy? Co vás motivuje?

V mé práci potřebujete být trochu kouč, trochu psycholog, ale také analytik a mít rád tabulky, výzkumy a statistiky. Hlavně musíte být komunikativní osoba. A to já jsem, což mi vyhovuje. Navíc potřebuji výzvy, a to mi nové projekty dávají. Rozumět si s týmem, se kterým pracuju, což se mi také splnilo. Má motivace k práci je naplněna.

.
. | Zdroj: Archiv Anna Knotková