Vánoce na talíři: 5 pastí, které nám kazí hubnutí. Jak na ně vyzrát?

16. prosince 2017
Vánoce na talíři: 5 pastí, které nám kazí hubnutí. Jak na ně vyzrát?
• Foto: istock.com

I když si hlídáte váhu, nebo jste dokonce zrovna v dietním režimu, určitě budete souhlasit s tím, že tohle období se má vychutnat. Jak být v klidu a nespadnout do žádné dietní pasti, jsme zjišťovali u nutriční terapeutky Lady Noskové. 

1. past: Cukroví 

S jeho přípravou se začíná úderem 1. prosince, někdy i dřív, takže máte vlastně celý měsíc na to ochutnávat při pečení i tajně ujídat už hotové sladkosti. Vždyť přece z jednoho kousku se vám nic nestane. Nebo ano? Jaké je řešení téhle situace? Je klíčem příprava menšího množství, nebo spíš zdravější receptury? „Myslím, že menší množství prostě nefunguje. Ochutnáte jeden a nemůžete odolat dalšímu. Lepší přístup je připravit si zdravé mlsání, které vám přinese dobrý pocit, že mlsáte bezpečně a nestresujete se. Všechny tři ingredience, ze kterých se obvykle cukroví vyrábí – mouka, máslo, cukr – jsou totiž problematické. Bílou mouku můžeme nahradit celozrnnou, která má nižší glykemický index, a výrobky z ní díky vyššímu obsahu vlákniny zasytí na delší dobu. Do pečeného cukroví můžeme použít i rozemleté ovesné vločky. Máslo je možné nahradit rostlinnými tuky a oleji, například v perníčcích nebude rostlinný tuk vůbec vadit. V krémech je však máslo nenahraditelné, takže se jim budeme raději vyhýbat. Množství cukru uvedeného v receptu můžeme snížit nebo částečně nahradit sirupem z agáve, stévií, medem nebo javorovým sirupem. Nepečené cukroví si výborně dosladíte rozemletými fíky, datlemi nebo jiným sušeným ovocem."

2. past: Vánoční večírky a oslavy 

Předvánoční období je už tradičně synonymem nejrůznějších oslav, večírků a příležitostí hřešit, a to jak alkoholem, tak různými malými dobrůtkami, které se na takových akcích podávají. Nabízí se otázka, jestli se lze případným karambolům vyhnout tím, že se raději předem najíme doma, a zda je opravdu jedinou variantou vinný střik. „Večírky a sedánky s přáteli k Vánocům patří, vyhýbat se jim nebude řešení, protože se budete cítit asociálně. Ale nápad s ,předkrmem‘ doma je dobrý. Podle typu podniku a lidí se dá většinou předpokládat, co se bude konzumovat, a lehká předehra ve formě zeleninové polévky (objem do žaludku a zelenina s vlákninou) může pomoci.

Se svátky je taky spojená větší konzumace alkoholu. To, že se jedná o prázdné kalorie, víme všichni. Proto by bylo fajn stanovit si dopředu limit. Dám si skleničku, ale jen jednu, nejvýše dvě, a s každým 1 dl vína vypiju 2 dl vody. Myslím, že se to dá přežít. Pokud by to vypadalo na něco ostřejšího, pravidla jsou podobná. Jen pozor na vaječné koňaky a punče. Energie v nich ukrytá se může vyrovnat až osminásobku skleniček vína! Když už jsme u těch zimních nápojů, neodmyslitelně k nim patří i čaje. Dopřávejte si je ovoněné vanilkou, skořicí, zázvorem, hřebíčkem, podpoříte tak kouzlo Vánoc a ze svého pitného režimu budete mít výborný pocit a čisté svědomí.“ 

3. past: Vánoční trhy 

Výprava na vánoční trh je tradičním zpestřením adventního období. Co ale dělat, když vás přepadne neodolatelná touha ochutnat některé z místních lahůdek? „Já vnímám vánoční trhy pouze jako zajímavou procházku. Vždycky si představuju, jak dlouho to tam ti lidé prodávají, jak to uskladňují a podobné nepodstatné věci. A po procházce raději zapadnu do hospůdky nedaleko, kde vím, že si mám co dát. Ale pokud trváte na tom, že chcete konzumovat, pak si určitě můžete dát kaštany (867 kJ/100 g). Pečená šunka (724 kJ/100 g) bude taky fajn, svařák se dá objednat bez cukru. A když už si dopřejete, co si potřebujete dát, tak to vykompenzujte dlooouhou procházkou domů."

4. past: Sváteční jídla 

A je to tady, největší kámen úrazu je v těch rodinách, kde se někteří její členové nechtějí vzdát tradičních českých jídel a nehodlají přistoupit na „náhražky“. Jak se nezpronevěřit zdravému životnímu stylu? „To je o přístupu. Někdo lpí na tradicích a nehodlá se jich o Vánocích za žádnou cenu vzdát. Pak to nemá smysl lámat přes koleno. Zůstat u klasiky je pro něj menší stres. Pokud nejí tato jídla bohatá na tuky často, jednou za čas se nic nestane. Jsou ale lidé, kteří vlastně vánoční jídla v českém pojetí (kapr, salát) nemusejí. Pro ty je tu možnost začít tradice nové, modernější, a hlavně zdravější. V jiných kuchyních je spousta luxusních nápadů na vánoční jídla. Já zůstávám u ryby, zdravější úpravy přílohy a netradičně zpracované zeleniny. Ve své nové knize o tom mám celou kapitolu. Kdo chce přece jenom zůstat u klasiky a je ochoten jídlo alespoň odlehčit (kapr bez trojobalu, salát s jogurtem), je to taky varianta."

5. past: Na návštěvě 

Poslední pastí, kterou je potřeba zmínit, jsou návštěvy. Znáte to pořekadlo: Doma jez, co chceš, v cizině, co ti dají… „Člověk si musí uvědomit, že Vánoce nejsou čas, kdy je vše dovoleno. Vánoce jsou stále dny jako jiné a není důvod si na všech frontách povolovat uzdu. A pokud se člověk dlouhodobě snaží zhubnout nebo udržuje správné návyky, proč by si to měl pokazit na Vánoce (datum v kalendáři)? Buď můžu říct na návštěvě pravdu: ,Víš, mně se teď podařilo zhubnout, nechci si to pokazit, dám si jen šunku, nějakou zeleninu… cokoli, co se hodí.‘ Nebo budu muset zatloukat a vymluvím se na nevolnost. Přispět nějakým občerstvením je výborný nápad, protože si alespoň nesete záchranu, že máte co jíst bez výčitek. A hostitelce určitě usnadníte práci. Je fajn se na tom dohodnout dopředu, rozdělit si úkoly a ona pak není překvapená. Funguje taky stará finta s ,předkrmem‘ doma."

Článek vyšel v prosincovém vydání magazínu Dieta!

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy
Komerční sdělení

Horoskopy