...

... Zdroj: iStock.com

Trápí vás prokrastinace? Známe nejčastější příčiny a víme, jak na ně

Schválně, nemáte náhodou právě teď dělat něco jiného a místo toho bloumáte po internetu? Nejste rozhodně sami. Odkládání práce neboli prokrastinace se týká mnohých z nás. Do něčeho se nám prostě nechce, místo toho se raději věnujeme nedůležité činnosti a výsledkem je špatný pocit a o dost méně času na daný úkol. Jaké jsou nejčastější příčiny prokrastinace a jak na ně vyzrát?

V první řadě si vyjasněme jednu věc: Pokrastinace není to samé co lenost. Lenoch nedělá nejraději vůbec nic. Ten, kdo prokrastinuje, uklidí celý byt a ještě vytře barák, jen aby nemusel zavolat na finanční úřad. Proč tak rádi odkládáme práci?

1. Čeká nás něco nepříjemného

Tohle známe všichni: Čeká nás telefonát s rodiči, kterým se chceme omluvit z rodinné sešlosti, a dopředu víme, že budou naštvaní. Chceme zrušit smlouvu a víme, že kolem toho budou dohady. Prostě nic, co by člověk podstupoval dobrovolně.

Jenže, ono i to myšlení na samotný úkol člověka dost žere. Pokaždé, když si na to vzpomenete, vás trochu zabolí břicho, dopředu se naštvete nebo otrávíte. Zkuste si spočítat, kolik ušetříte nejen času, ale i nepříjemných chvilek, když to uděláte rovnou!

2. Chybí vám motivace

Proč to prát, když se to znova zašpiní? Proč se objednávat k zubaři dneska, když zítra je taky den? Proč se musí dělat statistiky, když na to šéf ani pořádně nekoukne? Můžete to nazvat „nedostatkem motivace“ nebo prostě „nechce se mi“. Častou příčinou bývá stres nebo únava, případně také to, že úkol vám přijde nejasně zadaný nebo prostě příšerně nudný.

Ano, vždycky máte možnost najít něco zábavnějšího nebo něco, pro co budete „více motivováni“. Co vám bude dávat větší smysl nebo pocit důležitosti. Ne každý úkol ale může zachránit planetu. Smiřte se s tím a zkuste prostě začít. To vám dá tu nejlepší motivaci pokračovat.

3. Úkol je složitý a nevíte, jak začít

Možná máte pocit, že vás čeká něco nezvykle náročného. Možná vás děsí fakt, že nemáte předem přesnou a jasnou představu, jak se s celou věcí popasujete a jak to přesně bude probíhat. Už teď vám myšlenky skáčou jedna přes druhou a to vás ještě víc děsí.

Zkuste si celý úkol rozdělit na menší části. Máte psát nějakou analýzu? Začněte tím, že si připravíte pro svou práci podklady. Chcete si konečně udělat pořádek v šatníku? Začněte třeba tričky. Koncentrujte se vždy jen na jednu část celého úkolu. Ty další můžete promyslet, až na ně přijde čas.

4. Nedokončíte to, co jste začala

Začnete odpovídat na emaily, ale napadne vás, co napsat do reportu, a tak překliknete do Wordu. Ten ale nedokončíte, protože si vzpomenete, že je potřeba objednat pár věcí a ověřit toto a pak se vrátíte k tomu mailu a už nevíte, co jste už napsala a co jste chtěla napsat dál.

Zkuste si napsat seznam a dodržet pořadí úkolů. Při neustálém přeskakování od nedodělaných věcí mezi sebou nejen ztrácíte pozornost a koncentraci, ale také čas a energii.

5. Necháte se snadno vyrušit

Tohle je asi všem dobře známé: Máte se učit, ale nevyndaná myčka jakoby přitahovala váš pohled jako magnet. Stejně tak mobil po ruce láká k rozsvícení displaye a rychlé kontrole Facebooku, Instagramu a dalších aplikací.

Věcí, které ruší naši pozornost, jsou pochopitelně mraky. A málokdo má tak silnou vůli a motivaci, aby nepodlehnul. Obzvlášť, pokud je úkol nudný, složitý, jste líní… tady pomůže jediné: Zkuste co nejvíce rušičů odstranit z vašeho dosahu. Ukliďte si pokoj i pracovní stůl. Odpojte se na čas od internetu, pokud to vaše práce dovoluje. Mobil dejte do tašky. A řekněte si, že kam na oběd vyřešíte, hned jak dopíšete první stránku. Tady jednoznačně platí: Co oči nevidí, to mě neruší.