Keto dieta: Co to je a jak pomůže zhubnout právě vám?

8. ledna 2018
Keto dieta: Co to je a jak pomůže zhubnout právě vám?
• Foto: iStock.com

Možná jste v poslední době slyšela o zázraku zvaném ketogenní nebo ketonová dieta. Zkráceně keto dieta. Oblíbila si ji nejen řada celebrit, ale také sportovci a možná si ji vychvaluje i někdo z vašeho okolí. Má zajistit rychlou ztrátu tuku, má být lékaři ověřená a doporučená a zároveň při ní člověk nehladoví. A co vlastně jde a je keto dieta dobrá i pro vás?

Jak funguje keto dieta?

Ketogenní dieta je založena na vědecky ověřeném faktu: Ve chvíli, kdy tělo nemá dostatek krevního cukru, sahá pro potřebnou energii do vlastních tukových zásob. V játrech začne produkovat z mastných kyselin takzvané ketony, které slouží jako zdroj energie, a proto se tento přirozený stav nazývá ketóza.

Jak dosáhnout ketózy?

Většinou se udává, že k dosažení stavu ketózy je potřeba snížit podíl sacharidů ve stravě na minimum. Udává se maximálně 50 gramů za den, ještě lepší je stáhnout to na dvacet. Chybějící sacharidy je ovšem potřeba doplnit bílkovinami a zdravými tuky. Po dvou až třech dnech by se vaše tělo mělo dostat do avizovaného stavu ketózy. Tento tav nejbezpečněji poznáte díky testu (z moči), který se dá koupit v lékárně.

Zkušení dietáři možná zbystří – tohle není zase taková novinka! A mají pravdu, na podobném principu vlastně fungovala populární Atkinsonova dieta, na kterou nedaly dopustit například Catherine Zeta-Jones, Jennifer Aniston nebo Renée Zellweger.

Co jíst při keto dietě

Mezi doporučené potraviny tedy patří: maso, ryby a mořské plody, vejce, sýry a zelenina. Nejoblíbenější a nejvýhodnější zelenina je květák, zelí, avokádo, brokolice, cuketa, špenát, chřest, kale, zelené fazole a růžičková kapusta. Nevhodná je naopak mrkev a brambory. Vhodné jsou i ořechy, například pekanové, para nebo macadamové. Vyhněte se naopak pistáciím nebo kešu.

Co při keto dietě nejíst?

Zakázány jsou naopak cukr, mléko, bílá rýže, brambory, bílá mouka, pečivo (z bílé mouky a sladké), těstoviny, některé ovoce – například banány, hroznové víno), alkohol. Můžete pít vodu, kávu (bez mléka), čaj a příležitostně vinný střik.

Výhody ketogenní diety

K výhodám této diety patří to, že ketony potlačují pocit hladu. Bílkoviny zase zaženou chuť na sladké. Úbytek tuku bývá poměrně velký.

Nevýhody ketogenní diety

Je třeba si uvědomit, že ketóza je v podstatě stav nouze a nehodí se pro každého. Určitě by o této dietě neměly uvažovat těhotné nebo kojící ženy. Dále není vhodná pro nemocné s cukrovkou, ledvinami nebo pro ty, kteří mají potíže se srdcem.

Největší nevýhodou této diety je ovšem hrozící jojo efekt. Každá dieta, která trvale nezmění alespoň některé vaše stravovací návyky, přináší totiž riziko, že při přechodu na vaši normální stravu opět přiberete. A většinou ještě více, než jste zhubli. Mimochodem, ukazuje se, že takové rychlé shazování a přibírání má mnohem horší zdravotní účinky, než se dosud předpokládalo.

Pokud si budete kupovat keto přípravky v prášku, odpadnou vám sice starosti s nákupy a jídelníčkem, přechod na běžnou stravu bude ale horší. Pokud si hodláte vařit sama, připravte se na to, že budete muset na jídlo hodně myslet a hodně plánovat dopředu. V prvních dnech také můžete cítit únavu, nesoustředěnost a možná i zažívací potíže (často jde o zácpu), než si tělo zvykne na nový režim.

Pro koho se hodí

Keto dieta se hodí pro vysoce obézní lidi, kteří potřebují rychle zhubnout. Abyste ale dosáhli trvalého snížení váhy, je důležité začít zdravěji a pravidelně jíst, dostatečně spát a hýbat se. Pokud byste tedy o keto dietě uvažovali, zkonzultujte svůj záměr a zdravotní stav s odborníkem.

Příklad jídelníčku:

Snídaně: vaječná omeleta se zeleninou

nebo tučný jogurt se zeleninou a sýrem

nebo míchaná vajíčka

Svačina: zeleninový talíř

Oběd: zeleninová polévka, pečené maso, slanina, zelenina

Svačina: jogurt, zelenina

nebo jogurt a lesní ovoce

Večeře: zeleninový talíř se sýrem nebo vejce a zelenina nebo pečené maso se zeleninou

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy