Andrew Bachelor

Andrew Bachelor Zdroj: @kingbach

Mariand Castrejon Castanela
Selena Gomez
Jen Selter
Felix Arvid Ulf Kjellberg
Shaun McBride
8
Fotogalerie

Kdo jsou milionáři z internetu?

Doma slýchávali: "Neseď u toho počítače a běž si najít normální práci!" Jenže oni neposlechli a teď vydělávají víc než jejich rodiče. Točit videa na YouTube nebo nahrávat obrázky na Instagram už je dnes pro spoustu lidí regulérním způsobem obživy.

Pokračování 2 / 8

Selena Gomez

www.instagram.com/selenagomez

Nejvlivnější nejen na instagramu. Její profil sleduje 111 milionů lidí (jen za 3 týdny od vzniku tohoto textu do jeho vydání přibyly dva miliony). Přitom tam vlastně neprezentuje nic extra: momentky z koncertů, večírků, špulící selfíčka.

Selena Gomez
Selena Gomez | Zdroj: @selenagomez

Má ovšem věrné fanoušky, je oblíbená proto, že si na nic nehraje. Tak velký mediální vliv znamená i hodně peněz. Reklamní post, který Selena zveřejní napříč svými profily, včetně FB a Twitteru, má podle expertů hodnotu 550 tis. dolarů. A je to dobrá investice. Fotka, na níž zpěvačka srká Coca-Colu, loni olajkovaly 4 miliony lidí, nejvíc v historii Instagramu. S product placementem však Selena neplýtvá, spolupracuje jen s pár značkami. Podobně na tom budou kolegyně Taylor Swift nebo Beyoncé, které jí na Instagramu dýchají na paty. Do první desítky nejsledovanějších se dostal i její ex Justin Bieber, který však hvězdnou Top10 loni dobrovolně opustil. V izolaci ale dlouho nevydržel. Dobře ví, že sociální sítě jsou půlka jeho slávy. V roce 2008 byl totiž objeven právě na YouTube.

Pokračování 3 / 8

Brandon Stanton

Příběhy v ulicích měst; www.facebook.com/humansofnewyork; fanoušků na FB 18,2mil

Brandon Stanton
Brandon Stanton | Zdroj: Profimedia.cz

Dost možná sledujete nějaký ten fotoblog „Humans of...“. Jsou jich stovky. Fenomén focení lidí v ulicích světových měst a sdílení jejich příběhů odstartoval v roce 2010 Brandon Stanton. Když přišel kvůli ekonomické krizi o práci v bankovním sektoru, přestěhoval se z Chicaga do New Yorku a zkusil naplnit své tajné umělecké ambice. Dal si za cíl sesbírat 10 tisíc portrétů lidí, které v New Yorku potká, a vytvořit tak jakýsi katalog obyvatel. S fotografovanými zapředl hovor a zjistil, že za každou tváří se skrývá zajímavý příběh nebo si situace aspoň říkala o vtipný komentář. A tak začal snímky doplňovat textem.

Jeho kroniku Humans of New York si na Facebooku oblíbilo víc než 18 milionů lidí. Brandon už na jejím základě vydal dvě knihy, které se staly bestsellery a přispěly k jeho jmění ve výši 7 milionů dolarů. Brandon ovšem nikdy nechtěl dělat blog pro peníze a část zisku posílá na charitu.

Svůj vliv využívá k osvětě a otvírání citlivých témat. Na blogu přinesl portrétní seriály ze svých cest po světě, ale i z oddělení dětské onkologie nebo třeba z uprchlických táborů.

Pokračování 4 / 8

Shaun McBride

Legrační fotka za 30 000 USD; www.shonduras.com; za tři roky 2 mil. USD

Shaun McBride
Shaun McBride | Zdroj: @shonduras

Snapchat je kreativní aplikace, v níž se videa a fotky záhy samy smažou, což si oblíbila mládež k posílání srandiček nebo intimností. Je to vlastně nejvirálnější médium, ostatním musíte dát o příspěvcích vědět a případně je šířit dál, protože nejpozději za 24 hodin nenávratně zmizí. Devětadvacetiletý Američan s přezdívkou Shonduras je jedním z prvních, kdo díky Snapchatu dokázal vydělávat.

Přesněji díky tomu, že firmy pochopily, jak snadno tu lze upoutat pozornost mladé cílovky (více než 70 % uživatelů Snapchatu je míň než 25 let). Spojil se s giganty jako Disney a Samsung, od nichž má za virální příspěvek až 30 tisíc dolarů, mimo to jezdí po přednáškách a prodává vlastní trička. Za tři roky si přilepšil asi 2 miliony dolarů. Sílu sociálních sítí odhalil Shaun, už když přes Facebook prodával šperky nebo skejtové a snowboardové zboží. Tehdy mu jeho mladší sestry poradily zkusit ke zveřejňování zážitků Snapchat a ony a jejich spolužáci tvořili jeho první nadšené publikum.

Obyčejné fotky Shaun pozvedává legračním dokreslováním. Například „oblékl“ psy jako princezny. Dokonale vystihl sílu Snapchatu – nekomplikované a zábavné.

Pokračování 5 / 8

Jen Selter

Nejznámější zadek na internetu; 8,4mil. followerů

Jen Selter
Jen Selter | Zdroj: Profimedia.cz

Instagram: 8,4 milionů followerů; Facebook: 7,8 milionů followerů; čisté jmění: 3 miliony dolarů. Čím si to třiadvacetiletá Američanka zasloužila? Ukázala zadek. Ne, nedělá do porna. Její obor je fitness. Na začátku (před třemi lety) to nicméně byla normální holka, která se prostě chtěla na Instagramu pochlubit fotkou z posilovny, na níž nešlo přehlédnout její líbivě vytvarované zadní partie.

Jennifer pak zase nemohla přehlédnout raketový nárůst lajků a komentářů, proto začala cíleně sázet další fotky v těsných legínách s vyšpuleným pozadím. Vedle slintalů a fetišistů postupně zaujala tisícovky žen, které toužily vědět, jak se k takové figuře propracovat. I když Jen neměla žádný trenérský kurz, přidávala návody na cvičení, proměnila se ve fitness guru a dokonce dostala prostor v pravidelném vlastním sloupku v deníku New York Post. Zvou si ji do televize a fotí ji do časopisů – sportovních, módních i pánských.

Kvůli nové kariéře se vzdala vysokoškolských studií, ale nejspíš nemá čeho litovat, protože za příspěvek na svém Instagramu, ve kterém zpropaguje třeba značku oblečení, si účtuje až 75 tisíc dolarů.

Pokračování 6 / 8

Felix Arvid Ulf Kjellberg

Milionářem díky hraní her; čisté jmění přes 60 milionů dolarů

Felix Arvid Ulf Kjellberg
Felix Arvid Ulf Kjellberg | Zdroj: Profimedia.cz

Pro fanoušky videoher ikona ztělesňující sen, pro ostatní asi těžko pochopitelný způsob obživy.

Sedmadvacetiletý ex-student technologické univerzity ze Švédska se stal celebritou a milionářem díky tomu, že ve svých videích na YouTube paří a vtipně komentuje počítačové hry. Začal s tím v roce 2010 a dva roky nato přesáhl jeho kanál magickou metu milionu odběratelů. Felix alias PewDiePie vycítil, že je to slibný byznys model, k němuž nepotřebuje vysokoškolský titul, a aby mohl svou zálibu financovat, vyměnil sezení ve studovnách za prodávání hot dogů ve stánku. Jeho fanouškovská základna rostla a poslední čtyři roky ho drží na absolutní špici sledovanosti (a taky výdělečnosti) YouTube.

Jak se dá zpeněžit 53 milionů odběratelů a skoro 15 miliard shlédnutí videí? YouTube autorovi může dát až 5 dolarů za tisíckrát přehrané video, pokud se u toho diváci vydrží koukat na reklamu nebo na ni kliknou. Nedávno od něj ovšem dalo pár firem ruce pryč, protože sdílel antisemitské vtipy.

Felix dostává zaplaceno za doporučování her a o své vášni sepsal knihu, jíž se prodalo víc než 110 tisíc kusů. To mu vyneslo čisté jmění přes 60 milionů dolarů.

Pokračování 7 / 8

Mariand Castrejon Castaneda

Království za šminky; 17,5 mil. odběratelů

Mariand Castrejon Castanela
Mariand Castrejon Castanela | Zdroj: @lady16makeup

Plno holek chce být jako ona, ale beauty vlogerkou s nejvyššími příjmy může být jen jedna. Tímto titulem se od roku 2015 může chlubit dívka známá jako Yuya. Je nejúspěšnějším youtuberem z Mexika a celosvětově nejsledovanější ženou na YouTube. A to ani svá videa o kosmetice a módě netočí v angličtině, nýbrž ve španělštině.

K pohádkové kariéře se dostala náhodou. Pochází z chudé rodiny, takže si nemohla dovolit utrácet za kosmetiku. Aby získala sadu šminek, zúčastnila se v 16 letech soutěže, jejíž podmínkou bylo natočit na video, jak si dělá make-up. Tehdy sice nevyhrála, ale propadla kouzlu YouTube. Zpočátku nevystupovala jako suverénka, měla komplexy ze svého hlasu i z váhy, ale postupně získala sebevědomí a příznivce a z nejisté holčičky se stala královna nejen latinskoamerického internetu.

Její kanál na YouTube jí už vynesl víc než 2,5 milionu dolarů.

Od sponzorů kasíruje 41 tisíc dolarů měsíčně. Před dvěma lety svůj byznys rozšířila o vlastní parfém True.

Pokračování 8 / 8

Andrew Bachelor

Filmové role díky šestivteřinovým skečům; 16,2 mil.followerů

Andrew Bachelor
Andrew Bachelor | Zdroj: @kingbach

Kolik toho stihnete za šest vteřin? Komik Andrew Bachelor dost na to, aby mu to zajistilo široké publikum a jmění 2 miliony dolarů.

Šest vteřin je maximální délka videa, které lze zveřejnit na síti Vine.

Kanadský rodák na ni vstoupil po jejím vzniku v roce 2013 a naprosto ji ovládl – nabral 16,2 milionů sledujících. Nenechal se však zlákat snadným výdělkem v podobě sponzorovaných videí, smysluplnějším oceněním pro něj bylo, že si jeho komediálního talentu všimly důležité postavy z filmové a televizní branže a začaly mu nabízet role (např. v seriálu Profesionální lháři). Vytvořil pár karikatur, včetně svého alter ega jménem King Bach, a točí černohumorné a absurdní scénky ze života. Zvou ho jako hosta do zábavních pořadů a zahrál si sám sebe ve filmu We are your Friends. Moderuje pořad založený na skryté kameře Punk’d. Hrál i v klipech Barta Bakera, který píše parodie na známé hity (třeba Happy od Pharrella Williamse).

Andrew těží z toho, že si diváci rádi dělají srandu z černošských stereotypů, a největší úspěch na sociální síti Vine mají videa, kde lidi dostávají čočku.

Článek připravil časopis OK!Magazine.