Jak běhat v zimě venku a užít si to

10. ledna 2019
Jak běhat v zimě venku a užít si to
V zimě se to běží parádně • Foto: iStock.com

Začnu sportovat, jedno z mnoha dalších novoročních předsevzetí. Fitko je daleko a moc stojí, tak začnu běhat venku. Jenže je leden a tím pádem zima. A tak se u mnohých předsevzetí posouvá až na březen. Jenže to vůbec není potřeba. V zimě se dá venku běhat také.

Jako vášnivá běžkyně, měla-li bych si vybrat, kdy se mi běhá nejlépe, absolutně vyhrává zima. Nejprve jsem se tohoto pro mnohé nevlídného období také bála, ale můj první půlmaraton se běžel 1. dubna a v zimě byla nutná příprava. Takže jsem tak trochu nedobrovolně zjistila, že na zimním běhu není nic těžkého, komplikovaného, ba naopak! Konečně vám není horko po prvním kilometru, běžecké trasy nejsou přecpané a na jaro máte fyzičku a vytvarovanou postavu. Stačí pár rad, kterými je nutné se řídit. I já je tenkrát potřebovala a vystačím s nimi dodnes. Zapomeňte na fitko a pás a jděte ven na čerstvý vzduch, kde se vám hlava opravdu pročistí.

Oblečená, neoblečená

V čem vyběhnout řešíte, ať jste začátečník nebo už ostřílený pardál. Běháte-li v zimě, není potřeba na sobě nosit spousty vrstev funkčního prádla, jak se mnoho lidí domnívá. Dnešní doba moderních technologií funkčního termoprádla dovoluje razantně snížit počet vrstev. I v nízkých teplotách pod nulou stačí dvě až tři vrstvy. Ideální je kvalitní tričko s dlouhým rukávem, které dobře přilne k tělu a bude odvádět vlhkost, navrch si vezměte funkční sportovní bundu, která pot absorbuje, ale neprofoukne. Při chladnějších teplotách (okolo -5 stupňů) se vrstvy dají doplnit o mikinu. Důležité jsou také kvalitní ponožky, protože nohy v teple jsou základem.

Praktikujte cibulový princip: víc tenkých vrstev, jedna na druhou. Čím rychleji hodláte běžet, tím méně vrstev. Že jste oblečená tak akorát, poznáte tak, že po vyjití z domu pocítíte mírný chlad, který zmizí, jak se rozběhnete,“ vysvětluje Jana LeBlanc, novinářka, autorka knihy Zápisník běžkyně, která si střihla i Bostonský maraton v Americe. „Na nohy oblékněte dlouhé legíny a dlouhé ponožky, které ochrání achillovky, rukavice vám pomůžou s dokrvováním konečků prstů, tunel ochrání krk a čepice zamezí úniku největší porce tepla z těla,“ doplňuje Jana.

Vstávat a cvičit a běžet

Mnoho lidí má obavu, že při běhu v zimě nastydne. Pokud jste ale dobře oblečeni, tak vám to nehrozí. Důležité je se trochu zahřát předem. „Z mé zkušenosti se sportovci lze říct, že rozcvičení nebo zapracování je důležitá součást běhu. Už doma můžete udělat základní protažení a třeba i pár dřepů, které vás dobře rozehřejí. Vhodné je rozhýbat i páteř několika předklony a záklony,“ říká sportovní fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované McKenzie kliniky a člen české výpravy na Zimních olympijských hrách v Koreji. Než vyběhnete, určitě se rozehřejte krátkou sestavou cviků, vyběhnout přímo z gauče vám spíše uškodí.

Když to klouže a je tma

Pokud je náledí, tak je samozřejmě lepší venkovní sporty vynechat, ale pokud se rozhodnete přeci jenom ke běhu, tak při něm dělejte kratší kroky. Budete mít větší stabilitu. Dobré je si opatřit i boty na speciální terén, které mají na podrážce výstupky a jsou vyšší kolem kotníku, budou se vám hodit i v létě, když budete běhat po lesních cestách. Já na zimní běh zásadně přezouvám. Běh po sněhu může být velice příjemný, ale zároveň je náročnější než po suchu. Tlumení běhu vrstvou sněhu je samozřejmě příjemné, ale v jakémkoliv parku si během zimy všimnete, že běžci raději volí ušlapanou nebo upravenou cestu. Nejde jen o klouzání, ale i možnost podvrtnutí nohy. Ráno tma, večer tma, a proto při setmění je pak na místě si vzít čelovku včetně blikačky, abyste lépe viděla a byla viděna. Rozhodně nikdy nevybíhejte bez reflexních prvků na oblečení třeba i během bílého dne. Mlhy jsou zrádné.

Mrzne, až to praští

Je krásné slunečné ráno, ideální vyběhnout, ale teploměr hlásí víc mínus. Ani to není překážka. Při hodně studeném vzduchu hrozí při hlubokém dýchání „popálení“ průdušek, a proto je dobré mít alespoň funkční šátek přes ústa. Tunel, který jste doteď měla jen kolem krku, přetáhněte přes ústa a sama si vzduch ohřívejte. Pokud je opravdu mráz a bojíte se podráždění dýchacích cest, tak se vyvarujte vysoké sportovní intenzity, abyste se tolik nezadýchala. A kdy je na běh již příliš zima? „Jedná se o velmi individuální záležitost. Důležitá je dobrá rozcvička a z teplotního „komfortu“ přejít do zimy bez pocitu ztráty tepla – takto nejlépe zabráníme prostydnutí. Jakmile lidé pocítí při běhu prostydnutí nebo chlad na hrudníku, je nejvyšší čas se vrátit domů. Teploty pár stupňů pod nulou by měly být dobře zvládnutelné. Hlubší teploty nejsou překážkou, ale je nutné se dobře obléknout a rozcvičit,“ dodává PhDr. Kryštof Kuba.

Tak co, jdete si zítra zaběhat? Já jo.

 

 

 

 

 

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek
1080p 720p 360p
Další příběhy

Horoskopy