Intuitivní stravování: Šest rad, které vám pomohou zhubnout bez diety!

25. srpna 2017
Intuitivní stravování: Šest rad, které vám pomohou zhubnout bez diety!
• Foto: iStock.com

Myslíte si, že všechny diety znáte nazpaměť a že vás v hubnutí už nic nemůže překvapit? Znáte nazpaměť kalorické tabulky i glykemický index potravin a přemýšlíte, proč se vám nedaří zhubnout? Možná právě proto! Možná se vaší váhou zaobíráte příliš! Zkuste zhubnout bez stresu a bez diet. Poradíme vám, jak na to.

S dietou nedietou, respektive novým přístupem ke stravování, přišel doktor Steven Hawks, profesor Brigham Young University z Utahu. Sám býval obézní a vyhladovělý neustálým střídáním různých diet a nešťastný z jo-jo efektů. Metoda, k níž pod tlakem situace nakonec došel, mu pomohla shodit 22 kilo a hlavně si váhu dlouhodobě udržet.

Takzvané intuitivní stravování přitom vychází z jednoduchého pravidla: Dej tělu přesně to, co si přeje, naslouchej mu a bude spokojeno. Jaké jsou základní zásady této diety nediety?

Odmítněte diety

Každá dieta je zdraví škodlivá, protože je obecná a nemusí se hodit zrovna pro vaše tělo. Vyhoďte všechny knihy o hubnutí a miligramové váhy na vážení přídělů jídla. Nepočítejte kalorie, sacharidy, tuky. Vykašlete se na to.

Jezte dřív, než se dostaví hlad

Naučte se jíst dřív, než dostanete silný hlad. Vnímejte signály svého těla a najezte se ve chvíli, kdy se objeví jen mírný pocit hladu. Nečekejte na ten obří. Většině lidí vyhovuje tříhodinová pauza mezi jídly. Tělo si navykne, že jídlo dostane a nebude si dělat obří zásoby i z minimálního kalorického příjmu.

Tříhodinový režim nemusí vyhovovat všem, jsou tací, kteří raději jedí třikrát denně větší porce. Zkuste obě varianty a zjistěte, co vyhovuje více právě vám. Jen si dejte pozor, abyste úměrně tomu zvětšili porce. 

Jen pozor na jednu drobnost: nepleťte si hlad a chuť.

Mějte rádi jídlo

Je důležité přestat vnímat jídlo jako nepřítele, který vám jen dodává energii a kila navíc. Přestaňte proti jídlu bojovat. Naučte se jídlo vychutnávat pomalu, dělejte pauzy mezi jednotlivými sousty, pokládejte vidličku. Když jíte, jen jezte, nekoukejte do mobilu, na televizi nebo do počítače. Věnujte se svému jídlu, udělejte si s ním hezkou a klidnou chvilku. Máte ho přece rádi.

720p 480p 360p 240p
4 zvyky, kterých se zbavte, pokud chcete trvale zhubnout

Respektujte svoji sytost

Nejprve to bude složité, ale nakonec se to naučíte. Respektujte to, že už jste sytí, a přestaňte jíst. Dělejte si při jídle pauzy, aby vám mozek stačil dát signál, že už je žaludek plný. Nebojte se, že to bude málo. Protože vy se zase za nějaký čas najíte, dříve, než dostanete velký hlad.

Přestaňte jíst, abyste se cítili lépe

To je nejčastější chyba, kterou při jídle lidé dělají. Jedí, aby zahnali neklid, úzkost, nudu, samotu… Aby zaměstnali ruce, když přestali kouřit. Ne. Jediným správným důvodem, proč se najíst, je dodat tělu energii.

Zjistěte také, které potraviny vám dělají opravdu dobře. Sníte kus čokolády a za chvíli máte zase chuť na další a je vám, jako byste žádný nesnědla? Pak to asi nebude to nejlepší jídlo. Sníte oběd a za chvíli jste unavená a chce se vám spát? Zkuste se zamyslet, jestli v něm bylo dost zeleniny a bílkovin, anebo pouze sacharidy.

Respektujte vlastní tělo

Jednoduše řečeno – mějte se rádi. Přijměte svou genetickou výbavu, nemáme ji všichni stejnou. Ale je to věc, kterou nedokážeme změnit a je zbytečné a smutné s o to pokoušet. Přijměte sami sebe, jací jste, ať váha ukazuje jakékoliv číslo. Přestaňte se trápit neúspěchy s dietami a všímejte si krás svého těla. Mějte ho rádi a důvěřujte mu.

Lámete si hlavu, co by bylo dobré jíst, i když nedržíte dietu? Inspirujte se naším videem.

Více o hubnutí a zdravém životním stylu se dočtete na mojezdravi.cz.

480p 360p 240p
8 tipů, jak zdravě snídat

Klíčová slova:  dietahubnutí
Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy