Jaké cvičení vám nejlépe omladí tělo?

Jaké cvičení vám nejlépe omladí tělo? Zdroj: Unsplash.com

Chcete o 9 let mladší tělo? Vědci doporučují nejlepší cvičení

Zastavit, nebo alespoň zpomalit stárnutí se lidstvo pokouší odnepaměti. Nejnovější způsoby využívají stále sofistikovanější metody měření a získávání informací, jak tělo opravdu funguje. Poslední studie zjistila, jaký druh pohybu dokáže zpomalit biologické stárnutí a omladit tělo až o devět let.

Vědci z Univerzity Brighama Younga ve svém posledním výzkumu zjistili, že existuje konkrétní cvičení, které dokáže zpomalit proces stárnutí uvnitř našich buněk. To ve finále znamená, že můžete mít zdravotní stav a fyzickou kondici, která odpovídá přiozenému stavu člověka výrazně mladšího – až o devět let!

Proč stárneme?

Výzkum rovněž zahrnoval měření tzv. telomer, což jsou koncové části chromozomů. A právě telomery jsou velmi úzce svázané s naším věkem – pokaždé, když se buňka rozdělí, ztrácí kousek svých telomer. A toto postupné zkracování vede ke stárnutí buňky. Jinými slovy čím jsme starší, tím kratší telomery naše buňky mají.

Doktor Tucker hledal při svém výzkumu souvislost mezi délkou telomer s různou úrovní pohybu a dospěl k překvapivému závěru! Když porovnal čtyři úrovně fyzické aktivity, které si rozdělil na sedavou, nízkou, střední a vysokou, zjistil, že lidé spadající do prvních tří kategorií mají telomery v určitém věku skoro stejně dlouhé. Výjimku tvořila čtvrtá skupina – lidé v této kategorii měli koncové části delší.

Jak často cvičit?

Pro účely studie výzkumníci definovali vysokou fyzickou aktivitu jako půlhodinový pozvolnější běh pro ženy (jogging), pro muže totéž jen o deset minut delší – pět dnů v týdnu. Což už je přece jen závazek, nicméně pro někoho, kdo je zvyklý dbát o zdraví, to možná nemusí být žádný problém.

Otázkou zůstává, jak přesně nás cvičení chrání před zkracováním telomer. A přesná odpověď na to zatím neexistuje. Nicméně doktor Tucker se domnívá, že to může souviset se stresem nebo záněty v těle.

Mimochodem, k podobným závěrům došli i vědci z minnesotské kliniky Mayo, kteří pro změnu zjistili pozitivní účinky krátkých, ale vysoce intenzivních tréninků zvaných HIIT. Buňky lidí, kteří je absolvovali pravidelně, měly lepší schopnost vytvářet nové proteiny, což rovněž vede ke zpomalenému stárnutí.

Jisté je tedy zatím jen to, že pravidelné cvičení, které nás těší, nám roky rozhodně neubírá. Podle doktora Tuckera právě naopak: „Jen proto, že jste oslavila čtyřicítku, se vaše tělo nemusí cítit na čtyřicet. Čím víc fyzické aktivity máte, tím pomalejší jsou biologické procesy stárnutí,“ uzavírá.

Jít, či nejít běhat, když je venku horko? Ano, ale dodržujte pravidla. Podívejte se na video.

Video placeholde