7 způsobů, jak mít víc energie. Omezte kofein, hýbejte se a zhluboka dýchejte | Ženy.cz
 


7 způsobů, jak mít víc energie. Omezte kofein, hýbejte se a zhluboka dýchejte

9. dubna 2021 • 06:00
Nedejte únavě ani splínu šanci
Nedejte únavě ani splínu šanci • Foto: iStock

Stejně jako nás po dlouhé zimě nastartuje slunce a krásné počasí, i my pro vás máme pár tipů, jak se cítit skvěle.

Dobíjejte baterky

Pokud se cítíte často unavení a trpíte na různé virózy, zkuste si nechat od svého praktického lékaře zjistit hladinu vitaminu D a železa. Pokud je nízká, může být příčinou oslabení imunity a pocitů vyčerpání. V takovém případě zkuste dodat tělu dostatek vitaminu D (získáte ho ze slunečního záření, stravy nebo případně z potravinového doplňku), při únavě suplementujte železo, dobré jsou také vitaminy skupiny B, které podpoří nejen nervový systém, ale i zmiňovanou imunitu.

Snižte příjem kofeinu

Je-li vaše tělo ve stresu, pak je samozřejmě nejsnadnější (ne nejzdravější) pomoct mu kofeinem nebo cukrem. Pokud potřebujete nakopnout, klidně si dopřejte kofein nebo kávu, ale vyhněte se jim po 15. hodině. Zařaďte také svačiny bohaté na bílkoviny s nízkým obsahem rafinovaných cukrů. Dejte si třeba hrst mandlí nebo datlí, ovesné sušenky nebo listovou zeleninu s hummusem. A snažte se hodně pít. Ideálně 1,5 až 2 litry denně. Voda dodá tělu potřebnou hydrataci a osvěží také váš mozek. 

Zkuste se více hýbat

Po zimě je obvyklé cítit vyčerpání a únavu normálně, a to ani nemluvíme o celosvětové situaci, která nás ovlivňuje již více než rok. A zatímco loni na jaře se všichni snažili cvičit, teď spousta lidí upadá do letargie a chce mít klid. Ale ač se to nezdá, i nicnedělání vás může připravit o energii. Nemusíte se rovnou pustit do přípravy na maraton. Stačí se každou hodinu na chvíli zvednout a projít se. Po bytě, po kanceláři, okolo domu. Zkuste si najít každý den čas na 15minutovou rozcvičku a inspirovat se můžete třeba videy na YouTube. Zkrátka začleňte jakýkoli pohyb do svého pracovního dne. I kdybyste se měli každou hodinu jen postavit a protáhnout. Lepší dělat něco, než vůbec nic.

Choďte spát dřív

Můžete namítat, že každému se nepoštěstí jít si lehnout už mezi 21. a 22. hodinou. Že si chcete užít také svou chvilku klidu, podívat se na film, poklidit domácnost, když konečně usnuly děti. Přesto zkuste zklidnit tělo dřív. To, že si dáte dřív sprchu a lehnete si do postele neznamená, že musíte nutně zavřít oči a spát. Naladíte se na pohodu, na relax, můžete si povídat s partnerem, přečíst si knihu, jen tak přemýšlet, meditovat. Mějte ale vypnutou televizi, nekoukejte do počítače či mobilu.

Zařaďte i vitamin P

Asi každého napadne při vyslovení vitaminu P vtip tvrdící, že je v pivu, ale tam se nacházejí spíše vitaminy skupiny B. Vitamin P je skupina asi 20 000 látek souhrnně označovaných jako flavonoidy či bioflavonoidy. A ty by se měly konzumovat každý den. Proč? Protože posilují imunitu, jsou významnými antioxidanty, prevencí lámavosti kostí a napomáhají také pružnosti cév. A kde je najdete? Například v zeleném čaji, zelí, cibuli, brokolici, celeru, hroznovém víně, ale i v grapefruitech, rajčatech, pórku, petrželi nebo olivách.

Zbavte se hladu a doplňte energii

Dejte si třeba maliny, jsou lepší než borůvky. Na jednu porci mají víc vlákniny než jakékoli ovoce. Můžete si je dát buď jen tak, nebo do kaše či jogurtu, ale můžete si také vyrobit sladkou pomazánku z hrnku malin, 1 lžíce chia semínek, 1 lžíce vody a trošky medu. Nebo je třeba vyzkoušet naslano s troškou sekaného koriandru, česneku, cibule a limetové šťávy a použít jako ovocnou slzu k pečeným rybám nebo masům. Skvělý je také špenát. Výzkumy ukazují, že sloučeniny zvané thylakoidy podpoří produkci hormonů, které jsou zodpovědné za pocit sytosti. Pokud špenát navíc rozsekáte v robotu, aby se thylakoidy uvolnily, a přimícháte ho třeba do hummusu nebo jiného dipu, vaše baterky pojedou na plné obrátky. Nebo můžete špenát nasekat nadrobno a přidat jej třeba do masové směsi na kuličky, které upečete v troubě.

Zkuste zhluboka dýchat

Správným dýcháním okysličujeme mozek a zbavujeme se napětí. Stačí málo, soustředit se a udělat dva, tři hluboké nádechy. Je to skvělá pomůcka, pokud se chcete zbavit akutního stresu. Ale zabírá také na zpevnění středu těla. To když si lehnete, pokrčíte nohy v kolenou a budete zhluboka a pravidelně dýchat do břicha. 

TIP NA VIDEO: Podívejte se, jak nabrat energii každodenním režimem.

 

Další skvělé články najdete v novém vydání časopisu Dieta. Kupte si ho v naší on-line trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma. 

Agáta Hanychová Agáta Hanychová Autor: Ivy E. Morwen, redakce časopisu Dieta

Autor: redakce Dieta
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy