7 super potravin: Umíte je správně využít?

22. února 2017
  • 7 super potravin: Umíte je správně využít?

    Vypadají nenápadně, ale dokáží zázraky. Pokud je přidáte do jídla, obohatíte ho o mnoho cenných látek. 

    Goji

    Sušené plody kustovnice čínské obsahují 18 druhů aminokyselin (včetně těch, které si tělo neumí vyrobit samo), spoustu vitaminů a minerálů (např. zinek nebo vápník) a jsou jedním z nejbohatších zdrojů karotenoidů.

    Ne nadarmo se o goji v Číně mluví jako o plodech dlouhověkosti – obsahuje totiž látky, které zpomalují stárnutí a podporují imunitu.

    Goji v kuchyni

    Je možné ji konzumovat přímo, ale můžete ji přidat i do salátů, vařené rýže, müsli nebo smoothie. Vynikající je také čaj z vylouhovaných sušených plodů. 

    Brusinky

    Drobné červené plody pocházející z Ameriky jsou známé především díky svému blahodárnému vlivu na močové cesty. Podle posledních vědeckých poznatků přitom nehraje žádnou roli, v jaké formě jsou konzumovány – vybrat si proto můžete čerstvé (ty jsou k dostání od podzimu do ledna), sušené, ale i mražené.

    Brusinky v kuchyni

    Sušené brusinky skvěle ochutí houbové pokrmy, dezerty, vločkovou kaši. Brusinkový kompot se zase dobře doplňuje s mletým masem.

  • Granátové jablko

    Pyšní se hlavně svými antioxidačními účinky. Látky obsažené v granátovém jablku také pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu v krvi a přispívají tak k udržování zdravého srdce a cév. Podporují i imunitní systém.

    Granátové jablko v kuchyni

    Plody se konzumují čerstvé (přidejte je do zeleninového či ovocného salátu) nebo se pije vylisovaná šťáva. Jablko rozpůlíme a dužninu vyloupeme prsty – ideálně pod vodou, protože vyplavou na povrch blány a snadno je odstraníme. Navíc šťáva velmi barví a špatně se čistí.

    Semínka Chia

    Mají hydrofilní vlastnosti, umí absorbovat tekutiny a zvětšit objem až 12x, což mimo jiné přispívá k lepší hydrataci těla a k většímu pocitu zasycení. Mají i vysoký obsah omega-3 mastných kyselin a tak působí blahodárně na srdce, cévy i imunitu. Jsou protizánětlivé a pomáhají předcházet Alzheimerově chorobě.

    Semínka chia v kuchyni

    Semínka můžete namočit do vody, přidat citron a med a vytvořit osvěžující nápoj. Namáčet je můžete i v mléku a vytvořit tak supervýživnou kaši. Skvělé jsou ve smoothie nápojích nebo je použijte místo vajec při pečení: 1 lžíce chia + 3 lžíce vody = 1 vejce.

  • Quinoa

    Bezlepková pseudoobilovina je zajímavá nejen z hlediska svého výjimečného bílkovinného složení. Obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin, které si tělo neumí vyrobit a potřebuje je dodávat ve stravě (např. jinak formou masa).

    Je bohatým zdrojem minerálů (především železa), vlákniny a je velmi dobře stravitelná.

    Quinoa v kuchyni

    Můžete ji přidat do zeleninových salátů, podávat ve formě rizota, použít do polévek nebo z ní vytvořit různé vegetariánské karbanátky a placičky. Lze ji připravit také nasladko jako kaši.

    Nepražené kakaové boby

    Nejsou nijak tepelně upravované a neobsahují žádná aditiva, takže si uchovávají tu nejpřirozenější energii – obsahují široké spektrum minerálů, vitaminů a antioxidantů.

    Obsažené látky působí na lidský organismus uklidňujícím a povzbuzujícím účinkem.

    Kakaové boby v kuchyni

    Mají výraznou hořkou chuť. Můžete je jíst samotné, přimíchávat do směsí se sušeným ovocem, do müsli nebo z nich lze připravovat různé gastronomické pochoutky – od dezertů až po čokoládová mléka.

    Pohanka

    Bezlepková obilnina hodnotná pro svůj obsah vlákniny, cholinu, který regeneruje jaterní buňky, a rutinu, jenž je důležitý pro cévní pružnost. Rutin v pohance výrazně zlepšuje stav křečových žil na nohou.

    Pohanka v kuchyni

    Pohanku kroupy využijete jako přílohu místo rýže, ale je vhodná i k zapékání. Lámanku naopak použijte k vytvoření kaše nebo jako pojidlo do karbanátků či sekané.

     článek připravil časopis Dieta.

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy