Pro lepší pocit a štíhlé tělo: Jak držet velikonoční půst v moderní době?

Popeleční středa letos padá na 2. března. Víte, co to znamená? Že masopust je definitivně za námi a křesťanům začíná čtyřicetidenní půst, který vrcholí Květnou nedělí a volně se přelévá do Velikonoc. Nechcete to letos zkusit také? Takový detox vám uleví na těle i na duši. Poradíme vám, jak na to!

Jak káže tradice

I když se obzvlášť po posledních dvou pandemických letech může masopust jevit jako zastaralá tradice, v některých koutech Česka stále přežívá. A není se čemu divit. Vždyť je to obodbí, kdy bylo vždy povoleno jíst, pít, tančit a veselit se! Dělaly se zabijačky, veselky, taneční zábavy a všechno vždy završil velkolepý průvod masek.

TIP NA VIDEO: Zkuste svkělé postní jídlo – kapustové karbanátky!

Zejména pro křesťany byla tato doba také vždy přípravou na čtyřicetidenní velikonoční půst. Ten začíná po masopustu Popeleční středou, která letos připadá na 2. března, a vrcholí Květnou nedělí – poslední postní nedělí před Velikonocemi, po níž následuje Pašijový týden. Věřící si v tento den připomínají Kristův vjezd do Jeruzaléma a následně poslední týden jeho života. Květná neděle v roce 2022 padá na 10. dubna.

Proč vyzkoušet půst?

Jak napovídá název, půst znamená jistá omezení. Podle křesťanské tradice je v době postní potřeba vynechat maso a alkohol, ale také se usebrat, rozjímat a chystat se na oslavy a připomínku posledních Ježíšových pozemských dní. To v sobě zahrnuje také prostor pro odpočinek, self care (jak bychom řekli dnes) a dobročinnost. Je žádoucí probouzet v sobě empatii, prokazovat milosrdenství, a také jednat spravedlivě.

Takže i když nepatříte k těm, kdo pravidelně rozmlouvají s Bohem a pučálku ani pražmu – tradiční staročeská postní jídla z naklíčeného hrachu a obilí – si asi ve své hypermoderní kuchyni také chystat nebudete, můžete se tradičnímu smyslu půstu alespoň přiblížit. Budete se cítit lehce v hlavě i na těle a dobrý pocit se rovněž dostaví. Jak na to? Tady je několik našich redakčních tipů.

1. Maso stačí omezit. Stále se rozšiřující nabídka vegetariánských a veganských potravin v obchodech, ale i rostoucí počet bezmasých bister a restaurací dokazují, že dobré jídlo může vzniknout i úplně bez masa. Pokud máte maso každý den, zkuste to omezit na jednou, dvakrát týdně. Jestli je i to pro vás nepředstavitelné, co takhle dávat maso jen do jednoho jídla denně a zbytek zvládnout bez něj? To už se dá, co myslíte? Dejte si ale pozor na dostatečný příjem bílkovin: ty kromě tofu, seitanu či tempehu najdete rovněž v mléčných produktech, vejcích a luštěninách.

2. Suchej únor už znáte a možná i držíte. Proč si to tedy neprotáhnout až do března? Několi ktýdnů bez alkoholu vás rozhodně nezabije, naopak spíše posílí. Budete mít více energie, lepší spánek a splaskne vám břicho i obličej.

3. Každý den na procházku! Nemusíte vyrážet do lesa ani do hor, prostě si jen v denním rozvrhu vymezte čas, kdy vyrazíte ven sami se sebou (nebo třeba se psem), i kdyby mělo jít pouze o vyzvednutí balíčku na poště. Zvládněte to v klidu, dejte si někde kafe nebo zajděte na výstavu. Neplánujte a berte to jako čas, kdy si můžete srovnat myšlenky, zažít něco nečekaného a odpočinout si u toho.

4. Důkladná skin care každé ráno a večer má sílu tisíce wellness pobytů! Je to další chvilka jenom pro vás, která vás zklidní a ještě vám zaručí zářivou a zdravou pleť.

5. Věnujte se koníčkům a dbejte na volný čas. Start nového roku bývá obzvlášť pro hodně zaměstnané jedince dost hektický. Teď přichází čas, kdy se za svůj výkon, všechny ty lednové přesčasy a nekonečné porady musíte odměnit. Vypínejte si na víkend notifikace, e-mail nechte e-mailem a konečně se pusťte do toho, co jste dlouho odkládali.

6. Nezapomínejte na druhé. Při vší té snaze dobře se o sebe postarat byste měli vyvinout úsilí i směrem k druhým. Přispějte nějakému zvířecímu útulku, zajděte na dlouho odkládaný drink s kamarádkou a té mamince už také konečně zavolejte zpátky!