Petra Toth

Petra Toth Zdroj: www.petratoth.sk

Petra Toth
Petra Toth
Petra Toth
Petra Toth
p
8
Fotogalerie

Folklór není retro ani nuda, dokazuje na svých originálních špercích Petra Toth

„Člověk bez úcty k tradici je jako strom bez kořenů. Sebemenší nápor ho lehce vytrhne z podstaty,“ říká slovenská designérka Petra Toth. Sama se k tradicím dostala až po přestěhování na venkov. Učarovaly jí ale natolik, že se jimi inspiruje ve své tvorbě. Z její dílny tak už více než patnáct let vycházejí nádherné moderní šperky inspirované folklorem.

Kdy jste se rozhodla, že se budete živit tvorbou šperků?

Šperkům jsem se věnovala od malička, od svých šesti let. Nicméně na vysokou školu výtvarných umění na obor Šperk jsem se nedostala. I tak jsem si ale řekla, že se nevzdám. Učila jsem se sama, studovala technologie, zkoušela. Mé první kolekce s folklórem neměly nic společného. To přišlo až poté, co jsem se odstěhovala z Bratislavy na venkov.

p
p | Zdroj: www.petratoth.sk

Takže žádné vzpomínky na dětství, které provázely kroje a podobně?

Ne ne, vyrůstala jsem na sídlišti Petržalka, naše rodina k folklóru absolutně neměla vztah. Snad jedině ve školce jsme měli nějaký taneční mini soubor. Lidovou tvorbu jsem objevila skutečně až po přestěhování z města a byla jsem naprosto okouzlená – tradicemi, řemesly, kroji. Začala jsem vše vnímat hodně přes estetiku, zvenčí, určitě jinak než třeba folklóristé. A fascinuje mě to doteď, myslím, že je to nevyčerpatelná studnice inspirace.

Teď se dá říct, že máte vybudovanou značku, rozjetou firmu – co na tom bylo nejtěžší?

V době, kdy jsem se tvorbě začala věnovat, vlastně na Slovensku moc původních tvůrců moderních šperků nebylo. Vlastně ani moc návrhářů, možná tak Lýdia Eckhardt, se kterou jsem na začátku spolupracovala. Nejtěžší tedy asi bylo vytvořit si trh nebo klienty a přesvědčit je, že kvalitní a krásné věci nemusí nutně pocházet ze zahraničí. Musím říct, že po těch letech se to mění a lidé kupují rádi i slovenské oblečení a šperky.

...
... | Zdroj: www.petratoth.sk

Jak se vám daří v České republice?

Myslím, že trh a myšlení klientů jsou tu podobné, ale vztah k folklóru je tu určitě menší. Spoustu Čechů na naše šperky reaguje ve stylu: To je nějaké retro! Lucia, která šperky v obchodě Folklove prodává, musí více vysvětlovat, že naše šperky jsou moderní, sofistikované, ne primárně pro milovníky starých krojů a tradic. A mimochodem, ten návrat ke kořenům je světový trend. Na veletrhu v Paříži, odkud jsme se právě vrátili, se jasně ukazuje, že spousta top světových značek se inspiruje národními tradicemi, jde ke kořenům, do lidové tvorby a podobně.

Je to jedna z věcí, kterou se můžeme odlišit. V současném globalizovaném světě může každá žena vypadat stejně v Miláně a Bratislavě. Ale lokální tvorba je něco výjimečného, čím se může odlišit. A čím dál tím více lidí i designérů to vnímá a oceňuje.

Jaká je žena, která nosí vaše šperky?

Víme přesně, že naše cílovka jsou ženy od 30 do 40 let a čím dál tím více i ty starší. Nevidím je vizuálně, ale vím, že to jsou ženy, které už většinou byly někde ve světě. Něco zažily, mají nadhled a také už i peníze a mohou si dovolit naše šperky. Ale také vědí, že si kupují kvalitu, originalitu a dokážou ji ocenit. Když je někdy potkám, cítím, že jsme si v něčem hodně podobné.