...

... Zdroj: iStock.com

Trvanlivost kosmetiky přehledně: Kdy vyhodit pleťové sérum a kdy řasenku?

Taky si své oblíbené kosmetické produkty (nebo ty, do kterých jste investovali víc peněz) „syslíte“ a schováváte pro zvláštní příležitosti? Děláte chybu.

Je zajímavé, že se ke kosmetice chováme podobně jako k některým kouskům oblečení. Schováváme si ji pro zvláštní příležitost, šetříme si ji, protože přece byla drahá, a přitom si dost často neuvědomujeme, že jde o spotřební zboží. Tedy že naše radost z ní a vlastně i finanční úspora (protože pokud necháme produkt „zkazit“, budeme nuceni ho vyhodit) budou mnohem větší, pokud ji v dostatečném časovém období spotřebujeme. A možná, že je i v případě kosmetiky načase zamyslet se nad udržitelností a před každým nákupem nového must have produktu zvážit, zda ho skutečně potřebujeme a využijeme.

Tip na video: Jak si udělat pořádek v malé koupelně?

Otázka času

Pro začátek si pojďme ujasnit, že v případě kosmetických produktů musíme hlídat dvě data. První je datum výroby, které by mělo být uvedeno na obalu (případně se dá zjistit podle čísla šarže), a pak doporučené datum spotřeby (případně hledejte nápis ve stylu „spotřebujte do tří let od data výroby“ apod.). Takto je vymezená základní doba, po kterou výrobce garantuje, že produkt funguje, jak má, a nehrozí žádné zdravotní komplikace, a zároveň se jedná o dobu, během níž je možné danou věc prodávat. Tento časový úsek ale není u všech produktů stejně dlouhý, liší se výrobek od výrobku, značka od značky a zásadní roli přitom hrají použité konzervační látky. Čím míň jich výrobek obsahuje, tím rychleji se „kazí“ a tím dřív ho musíte spotřebovat. Typickým příkladem bude přírodní kosmetika, která sice často obsahuje minimum konzervantů, ale její nevýhodou může být právě kratší doba použitelnosti.

Otevřená nádoba

Druhým důležitým datem, které byste si měli hlídat, je datum, kdy přípravek otevřete. Od toho se pak odpočítává doba, během níž byste měli danou věc spotřebovat. Jak bude dlouhá, poznáte podle doporučení výrobce na obalu. Jde o symbol otevřeného kelímku, uvnitř kterého najdete nápis 6M, 12M nebo 24M. Ten říká, že spotřební doba produktu po otevření je 6, 12 nebo 24 měsíců. Po uplynutí této doby už opět výrobce neručí za správnou funkčnost a nezávadnost. Pokud tedy máte otevřených víc produktů nebo dlouhá paměť nepatří mezi vaše přednosti, vyplatí se zapsat si datum otevření přímo na daný produkt (někteří výrobci s tím počítají a na etiketě na to najdete připravený „chlíveček“ na vyplnění). Nic z toho, co jsme zatím uvedli, sice neznamená, že se vám v případě užití výrobku po uplynutí spotřební doby (nebo doporučené doby po otevření) něco stane, ale činíte tak na vlastní riziko.

Jak „prodloužit“ životnost

Ano, slovo prodloužit dáváme schválně do uvozovek, protože nám nejde ani tak o prodloužení reálného času použití výrobku, k tomu vás tady navádět nebudeme. Spíš to berte jako pár tipů, jak zabránit tomu, aby se vám váš oblíbený produkt zkazil předčasně, a vy se z něj mohli těšit co nejdéle.

Čistota

Říká se, že je půl zdraví, a tady to rozhodně platí. Pokud jde o skincare, vždy ji aplikujte čistými prsty. Je-li to možné, dávejte přednost produktům s pumpičkou nebo aplikátorem, do kterých nemusíte zbytečně sahat rukou. Vyhnete se tak zbytečné kontaminaci výrobku, jak vzduchem, tak bakteriemi a nečistotami, které můžete mít na rukách. Pokud jde o dekorativní kosmetiku, pravidelně ji dezinfikujte (k dostání jsou speciální spreje) a pravidelně čistěte také veškeré aplikátory (houbičky, štětce…). Přece jenom se jimi dotýkáte obličeje a vše, co na něm máte (skincare, bakterie, maz, kožní buňky…), aplikátorem „transportujete“ do produktu, kterým se líčíte.

Správné skladování

Většina přípravků by měla být uložena v chladu a suchu, mimo přímé sluneční záření (může způsobovat změny barvy nebo konzistence). Rozhodně ji ale nemusíte skladovat v chladničce, jak se někdy traduje. Po použití přípravek bez zbytečného prodlení znovu uzavřete, aby k němu nemohl zbytečně vzduch a nedocházelo ke kontaminaci nebo oxidaci. Ne, nejde o vteřiny, na to je většina produktů připravena, ale patnáct minut denně už znát bude. Tip: Na skladování jsou obzvlášť citlivá séra s obsahem některých aktivních ingrediencí, jako jsou retinol, vitamin C, probiotika a další.

Jak poznám, že je něco špatně?

Nejčastěji pohledem. Pokud produkt změnil barvu, je na něm něco, co tam dřív nebylo, nebo se jednotlivé složky od sebe oddělují, je čas se ho zbavit (výjimkou jsou laky na nehty, které je obvykle třeba před použitím protřepat). Dalšími varovnými signály může být také změna vůně nebo konzistence.

Průměrná doba spotřebování po otevření

Obecně platí, že čím je přípravek tekutější a častěji používaný, tím kratší má „trvanlivost“.

Tělová mléka, sprchové gely – 12 měsíců

Šampony, kondicionéry – 12 měsíců

Pleťová séra – 6–12 měsíců

Pleťové krémy – 12 měsíců

Oční stíny – 24 měsíců (pudrové), 12 měsíců krémové

Tvářenky, bronzery, rozjasňovače – 24 měsíců (pudrové), 12 měsíců krémové

Rtěnky – 12 měsíců

Make-upy – 12 měsíců, korektory – 6 měsíců

Laky na nehty – 6–12 měsíců

Řasenky – 6 měsíců, ale obecně se doporučuje vyměnit řasenku už po 3 měsících, pokud ji používáte denně

Další skvělé články najdete v novém vydání časopisu Dieta. Kupte si ho v naší on-line trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

.
. | Zdroj: Lucie Robinson