...

... Zdroj: iStock.com

Ohleduplné flakony: Které kosmetické značky se snaží šetřit přírodu?

Možná to ani nevnímáte, třeba se rozhodujete hlavně podle „toho“, v čem je vaše kosmetika zabalená. Jaké jsou dnešní možnosti?

Být ignorantem je dneska absolutně „demodé“. Tedy nezajímat se o to, jaký má vaše osobní spotřeba vliv na životní prostředí. Na to, co budeme žít nejen tady a teď, ale také, jakou planetu zanecháme svým dětem. Proto se kosmetický průmysl snaží zareagovat na dnešní výzvy co nejpružněji. Tedy, nabízet svým zákazníkům přípravky nejen přírodní, ale také vyrobené zero waste způsobem. A důležitý je nejen vnitřek, ale také obaly. Pokud jeho udržitelnosti kosmetické značky nevěnují dostatečně pozornosti, pak rychle ztrácejí zákazníky, kteří nebudou ekologickým manifestům podobných firem příliš věřit. Jak ale takové ECO-friendly obaly vypadají? Z čeho si vlastně můžeme vybrat?

Tip na video: Jak si vytvořit přírodní krém na ruce?

Ve zkratce můžeme říct, že ekologické kosmetické obaly jsou takové, které nezatěžují životní prostředí. Zaprvé tedy, že než se dostanou ke svému koncovému zákazníkovi, tak nezvyšují uhlíkovou stopu, zadruhé jsou z recyklovaných materiálů nebo se dají znovu použít, zatřetí jsou rozložitelné. Asi tušíte, že klasický plastový obal není tou ekologickou variantou. Jaký materiál je tedy pro kosmetické produkty tím „nejzelenějším“? Často se nyní používá například bambus, který je považován za velmi rychle obnovitelný zdroj. Dalším vhodným obalem je sklo a kov, protože takové krabičky a lahvičky můžeme v drtivé většině případů použít znovu. Zároveň jsou bezpečné, protože se z nich při opětovném použití neuvolňují žádné toxiny.

Papírové krabičky, ve kterých jsou přípravky zabalené, by měly být kompostovatelné. Čím dál více značek se také uchyluje k výrobě kosmetických obalů z recyklovaného plastu nebo dokonce silikonu, který oproti klasickým plastům neuvolňuje žádné toxiny. Jaký je ale rozdíl mezi udržitelnými kosmetickými obaly a zero waste balením?

Kosmetický průmysl vyprodukuje ročně 120 miliard kusů flakonů a dalších lahviček, které se už nedají znovu použít.

Zero waste flakony a lahvičky jsou momentálně velmi populární, protože jsou nejen vyrobeny z nezávadných materiálů a dají se použít opakovaně, ale navíc se pak i v přírodě bez problémů rozloží. Například to mohou být krabičky, které v sobě obsahují semena rostlin, ze kterých vám potom na kompostu vyrostou bylinky. Zároveň zero waste obaly splňují i to, že jsou lokálního původu. Po cestě k vám tedy neroste jejich uhlíková stopa. A proč se i velké kosmetické firmy snaží, aby jejich obaly byly k přírodě co nejohleduplnější? Nejenže čelí velkému tlaku ze strany zákazníků, ale také jim záleží na vlastní reputaci. Některé firmy zjišťují, že vyrábět udržitelné obaly je vyjde navíc levněji.

Vypadá to jednoduše, stačí zajít do obchodu a vybrat si kosmetiku, která o sobě hlásí, že je šetrná k životnímu prostředí. Často jsme ale oběťmi takzvaného „greenwashingu“, kdy se značka prezentuje ekologickými přístupy, ale svým dalším chováním udržitelnost popírá. Co tedy hledat? Ideální je se spolehnout na refilly, tedy obaly, které můžete používat znovu a znovu. Kosmetiku můžete také nakupovat v bezobalových obchodech, kam si přinesete své nádoby. Vybrat si zde můžete také mýdla či tuhé šampony, které nemají žádný obal, deodorant, do kterého se dá dokupovat pouze náplň, či balzám na rty. Ale na druhou stranu je nutné si přiznat, že i velké kosmetické giganty se skutečně snaží vyrábět v obalech, které budou k přírodě ohleduplnější. Patří sem například Sephora, YSL, Tata Harper i Glossier.

Tipy na kosmetiku s šetrnými obaly

RAHUA

Obaly šamponů, které využívají bylinky z amazonského pralesa, se dají 100procentně recyklovat a značka nabízí, aby z nich bylo vyrobeno například oblečení, koberce nebo lavičky.

CORPUS

Obaly těchto deodorantů, které jsou velmi oblíbené mezi hollywoodskými hvězdami, vznikly za použití vodní elektrárny. Své produkty také převážejí prostřednictvím vlaků, nevyužívají leteckou dopravu. Deodorant je ukryt v obalu z recyklovaného plastu.

AXIOLOGY

Značka, která se zaměřuje na rtěnky, které jsou vyrobené z ricinového, avokádového a grapefruitového oleje, balí své výrobky do papíru, který pochází z recyklovaných zdrojů z Bali. Tím pádem firma také dává práci zdejším lidem. Papíry pocházejí z balijských hotelů, škol a kanceláří.

AETHER BEAUTY

Značka, která vyrábí především paletky stínů, se snaží nemíchat plast a kov, což pak dělá odpad obtížně recyklovatelný. Jinak využívá sójový inkoust a papír s certifikací FSC, což znamená, že pochází z šetrně obhospodařovaných zdrojů.

DIPTYQUE

Ikonická francouzská značka chce, abyste si obaly od jejich produktů nechávali jako malé suvenýry. Když vám produkt dojde, můžete si pořídit novou pouze náplň.

KJAER WEIS

Jedná se o velmi půvabné kovové obaly, které můžete znovu plnit. V Čechách jsou k dostání v obchodech Líčírna, kde si znovu dokoupíte pudr, krémový make-up, lesk na rty, rozjasňovač, korektor, tužku na oči, rtěnku i oční stíny. Značka vyrábí dokonce i gelové čističe, tonika nebo tělové oleje v obalech, které se znovu naplní.

LUSH

Už mnoho let vyrábí Lush takzvané „nahé produkty“, které nemají žádný obal. Pokud taková strategie není možná a konkrétní výrobek obal potřebuje, je z 90 % z recyklovatelných materiálů. Značka také žádá, aby jí zákazníci použité obaly vraceli a nabízí za to například obličejovou masku zdarma.

BURT‘S BEES

Firma, která vyrábí krémy, make-upy a produkty na vlasy, je balí do papírových a kovových obalů. Pokud už se rozhodne pro použití plastů, jedná se o ten recyklovaný.

Jak vyhazovat kosmetiku?

Obaly jsou často obtížně tříditelné, a tak končí na skládce či ve spalovně. Proto si kupujte jen to, co skutečně spotřebujete a ve výměnných obalech. Jinak například stará řasenka patří do plastu, flakon od parfému do skla, zubní pasta do směsného odpadu. Parfumerie Sephora nabízí, abyste jim tuby či plastové flakony přinesli do recyklačního boxu v prodejně, kde bude každý obal roztříděn a zpracován.

L‘ORÉAL

Kosmetický gigant spustil web tridimeprokrasu.cz, kde vysvětluje, jak třídit obaly (konečně jsme se tak dozvěděli, jak se šetrně zbavit plastových lahviček s pumpičkou a deodorantů s kuličkou), i to, co se netřídí vůbec. L‘Oréal zároveň chce také dokázat, že systematicky nahrazuje běžně používané obaly těmi recyklovanými.

Další skvělé články najdete v novém vydání časopisu Moje psychologie. Kupte si ho v naší on-line trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

Moje psychologie 06/2021
Moje psychologie 06/2021 | Zdroj: Archiv Mojí psychologie