Zdravý životní styl znamená i psychickou vyrovnanost. Sledujte #holkyzdiety | Ženy.cz
 


Zdravý životní styl znamená i psychickou vyrovnanost. Sledujte #holkyzdiety

11. září 2019
Zdravý životní styl znamená i psychickou vyrovnanost. Sledujte #holkyzdiety
• Foto:Redakce Dieta

Kamila Ščuriková vyhrála titul Restart roku s časopisem Dieta. Podařilo se jí zhubnout a změnit životní styl: „Moc dobře si pamatuju, jak jsem se na začátku cítila, a i když tu změnu musí udělat člověk sám, tak je vždycky lepší vědět, že to samé zažil už někdo jiný a že je tu pro vás,“ říká dnes. I proto se rozhodla přidat se k projektu #holkyzdiety.

Jaká byla vaše „startovní“ váha a jak jste se k ní dopracovala?

Začínala jsem na váze 137–139 kg, ale když má člověk tolik kilo, tak si myslím, že už je to celkem jedno, a říkám, že jsem začínala na 140 kg. (smích) Na takové šílené číslo jsem se dostala kvůli svým hrozným stravovacím návykům. Nemyslím, že by u mě byl hlavní problém v množství jídla, ale spíše v tom, že jsem jedla hlavně nezdravé jídlo. Také jsem jednou za čas prožívala záchvatovité přejídání. Je to začarovaný kruh – za celý den toho moc nesníte, přijdete domů a dáte si jídlo, pak něco sladkého, pak zase trošku chipsů, zapijete to sladkým nápojem a nedokážete to zastavit.

Kdy jste s proměnou začala?

Definitivní rozhodnutí jsem udělala v březnu 2016. Nad změnou jsem uvažovala už pár měsíců předtím, nicméně to jsem si s touto myšlenkou pouze pohrávala a věděla, že musím počkat na ten správný okamžik. Ten přišel právě na začátku března 2016. Už delší dobu jsem se necítila dobře a nemohla sama se sebou vydržet. Jenže je hrozně těžké se z toho koloběhu dostat ven, udělat změnu, a já si navíc s jídlem spojila svoje emoce. Jeden večer už tohle všechno přerostlo pro mě přijatelnou hranici a já cítila, že takhle už dál nemůžu žít. Měla jsem rodinu, přátele, práci, přítele, i přesto jsem cítila tu prázdnotu, smutek, nenávist a šílenou bezmoc. Ten večer jsem dojedla balíček chipsů a druhý den začala moje cesta.

Čím jste začala? Změnou jídelníčku?

Na začátek bych ráda zmínila, že poprvé mým hlavním motivem nebylo hubnutí a bezmyšlenkovité držení další diety. Potřebovala jsem se dát do kupy po fyzické, ale především psychické stránce. Napadlo mě, že to, co dávám do těla, musí mít vliv na moji psychiku, a proto pro mě bylo logickým krokem změnit způsob svého stravování. Tohle je v celé mé proměně základ, na kterém jsem mohla dál stavět. Dříve se můj jídelníček skládal hlavně ze sladkého, pečiva, hodně mléčných výrobků, chipsů. Samozřejmě jsem jedla i běžná hlavní jídla, ale zase především smažené, omáčky, knedlíky, pizzu atd. Protože, jak už jsem řekla, nebylo mým hlavním cílem zhubnout, šla jsem na změnu opravdu pomalu.

VIDEO David Hanuš

Věděla jsem, že nesmím mít pocit, že se nějak omezuju a do něčeho nutím. Postupně jsem začala do svého jídelníčku zařazovat zeleninu a ovoce. První rok jsem si připravovala snídaně, svačiny a večeře, ale obědy jsem jedla v práci. Přiznám se, že mi vadilo, že jsou porce malé, a i přesto mi bylo po obědě těžko. Začala jsem si tedy vařit i obědy, a to mi zůstalo až do současné doby. Naučila jsem se jíst 5–6x denně. Každý den musím mít něco sladkého, a protože nechci jíst klasické sladké tyčinky, koláče a další, tak si peču svoje. Mám velkou výhodu, že mě vaření a pečení baví. Na svůj Instagram se snažím pravidelně vkládat recepty, protože to lidi hodně zajímá – co a v jakém množství jím. Je paradoxní, že teď jím o hodně víc než předtím. Jsem odpůrcem hladovění, diet, vážení jídla, počítání kalorií atd. Jsem důkazem toho, že stačí vnímat svoje tělo a výsledky se dostaví.

Kdy si změny začalo všímat okolí a jak na ni reagovalo?

Po prvních 20 kg si nikdo žádné změny nevšiml. Až tak kolem těch 30 kg si okolí začalo všímat, že jsem něco zhubla. Spíše lidé registrovali, že jím jinou stravu a častěji. Rodina a blízcí přátelé mě podporovali, nicméně bývalý přítel nadšený nebyl a přiznám se, že pro mě někdy bylo těžké se s tím srovnat. Nejvíce na mou změnu reaguje okolí poslední rok. Velmi mile mě překvapilo, že i lidé, kteří mě poznali až tady v Praze – přistěhovala jsem se sem loni v březnu – si všimli mé proměny. Já už za sebou měla kus cesty, ale je pravda, že za tu dobu, co jsem tady, jsem zhubla kolem 20 kg, takže i tady byla změna viditelná. Chtěla bych všem moc poděkovat, protože ohlasy jsou úžasné. Nejen od mého blízkého okolí, ale také od lidí, kteří mě znají jen přes sociální sítě.

Kdy jste přidala sport?

Většinu své váhy jsem zhubla pouze díky stravě. Minimálně ze začátku mě stálo hodně energie a času najít si nějaký svůj systém ve stravování a nedokázala jsem si představit, že bych k tomu měla ještě sportovat. Podobně jako s tím jídlem jsem čekala na moment, kdy budu vědět, že teď je ten správný čas. Pohyb jsem přidala v říjnu 2018, a to konkrétně fitko. Chodím cvičit v průměru 3x týdně a kombinuju kardio a posilování.

Když jsme spolu mluvily na jaře, říkala jste, že chcete ještě pár kilo shodit a zapracovat hlavně na fyzičce. Teď jste viditelně štíhlejší než tenkrát, takže tipuju, že se váš plán zdařil…

Děkuji moc. Co se týká jídla, tak tam se toho moc nezměnilo. Jím zdravě, vařím si, peču, občas si dám pořádnou prasárničku, ale bez výčitek. Jsem velký milovník zmrzliny a například kávu s kamarádkou si bez kousku sladkého taky neumím představit. Tohle lidi v mém okolí vždycky šokuje. Ptají se mě, jak to, že si dám ten dort, zmrzlinu, pizzu… A já vždycky odpovím, že nevidím důvod, proč bych si to dát neměla. Dlouhou dobu ovládalo jídlo mě a já se rozhodla, že teď už si ho budu jenom užívat. Jsem gurmán, bez jídla si svůj život vůbec nedokážu představit a jsem ráda, že se mi podařilo závislost na jídle změnit na lásku k jídlu. Ve formování postavy mi posledních pár měsíců hodně pomáhá i sport, ale o tom už jsem mluvila.

Prozradíte nám tedy, kolik kilo jste celkem shodila?

Celkem to je 70 kg.

Jaké máte teď další plány?

V základu bych chtěla pokračovat dál v tom, co dělám teď – věnovat se tělu i duši. Zdravý životní styl není pouze o stravě a pohybu, ale také o psychické vyrovnanosti. Hodně čtu motivační knížky a můžu to doporučit všem, kteří potřebují trošku navést. Byla bych moc ráda, aby se můj příběh dostal mezi více lidí, protože díky tomu mám možnost jim pomoct.

Autor: Linda Háková
Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!