...

... Zdroj: red

Petr Havlíček: 10 důvodů, proč nenakupuji v hypermarketu

K napsání tohoto fejetonu mě inspiroval jeden pořad, který jsem náhodně zhlédl v televizi. Vystupoval v něm farmář, který odmítl prodat svoji farmu obrovskému zemědělsko-potravinářskému komplexu, protože chtěl zachovat jak tradiční zemědělskou výrobu v daném regionu, tak i práci pro své zaměstnance.

S tímto jeho postojem se naprosto ztotožňuji, protože ani mně se nelíbí, jak se i z našeho stravování stává globální záležitost obsahující průmyslově zpracované potraviny s nepřirozenými chutěmi, o jejichž kvalitě a nutriční hodnotě bychom mohli dlouho polemizovat. Neustále se všichni bijeme v prsa a vyřváváme cosi o křesťanských hodnotách, vlastenectví a češství, ale svoje peníze cpeme do chřtánu nadnárodním společnostem. Ty nás mnohdy spíše devastují a peníze, které zde vydělají, odvedou kamsi do nepolapitelna.

Proto tedy 10 důvodů, proč několik let nenakupuji v hypermarketu:

1. Nechci podporovat velké nadnárodní společnosti. Globalizace mě štve.

2. Svým nákupem chci podpořit všechny naše poctivé farmáře, kteří si váží půdy a zvířat a nejsou to pro ně jenom nástroje na výrobu peněz a po nich potopa.

Pokračování 2 / 5

Etika a psychika

3. Chci podpořit etické výrobce, kteří mají k jídlu vztah a používají tradiční prověřené technologie, jež nedevastují nutriční vlastnosti potravin a nemění jejich chuť za účelem zvýšení prodeje.

4. Štve mě, když vidím, jaké kraviny lidé nakupují v hypermarketech. A štve mě to dvojnásob, když tyhle nepotřebné blbosti mají v košíku obézní dospělí, kolem kterých se batolí jejich obézní děti.

Pokračování 3 / 5

Manipulace

5. Nemám rád, když se mnou někdo při nákupu manipuluje – viz ochutnávky, vůně právě upečeného pečiva, slevy…

6. Stejně jako každý, tak i já chci šetřit peníze. Ovšem nikoli na úkor kvality, ale na úkor kvantity. To znamená, že kdykoli jsem byl v hypermarketu, tak jsem nakoupil spoustu věcí, které jsem nepotřeboval, samozřejmě včetně nezdravých nesmyslů.

Pokračování 4 / 5

Chci šetřit čas i peníze

7. Rozčiluje mě ztráta času při nakupování. Jsem totiž jenom chlap, a tak často ani nevím, kde co v hypermarketu najdu. Hledám logiku, kterou často nenacházím. Tedy nacházím, ale ta se netýká až tak vlastních výrobků jako spíše strategie jejich prodeje.

8. Nakupuji pouze u vybraných a ověřených prodejců – na internetu, v kamenných obchodech a na trzích, kde aspoň trochu vím, odkud zboží pochází a jakou má kvalitu. Rád si i pokecám s někým, kdo zboží a mně rozumí.

Pokračování 5 / 5

Mám se rád

9. Mám rád „čisté“ a eticky vyrobené potraviny, tedy především biokvalitu. A to vše nejlépe tuzemské a sezonní, a tohle zboží v mnou požadované kvalitě většinou v nadnárodním hypermarketu nenajdu.

10. Kdo má kladný vztah k jídlu a váží si ho, má většinou rád i ostatní lidi. A úsměv a pohoda jsou i při nákupu nadevše.

A co říct závěrem? Nedávno jsem viděl video Michaely Thomas, která hovořila o tom, jak nás negativně ovlivňují reklama a marketing. Ale zaujala mě hlavně jedna její myšlenka na téma „peněženka jako náš volební nástroj“. Až tedy příště půjdete nakupovat, zkuste se zamyslet nad tím, koho svou peněženkou budete vlastně volit. A třeba tak nebudeme muset na půdě Evropského parlamentu přes své volené zástupce složitě řešit problém dvojí kvality potravin.

Článek vyšel v časopise Dieta. Aktuální číslo, ve kterém najdete například rozhovor s Veronikou Arichtevou, si můžete koupit přes SMS:

Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru:

DIETA1809W mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ

Příklad: DIETA1809W Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900 Cena každé přijaté SMS je 50 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje Czech News Center, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cncenter.cz, www.platmobilem.cz.

...
... | Zdroj: red