Kritická období: Ve které životní fázi ženy nejčastěji tloustnou?

31. května 2018
Kritická období: Ve které životní fázi ženy nejčastěji tloustnou?
• Foto: istock.com

Naše západní populace neustále tloustne. Sice pořád čteme a slyšíme, co bychom měli pro zdraví dělat, praxe je ale zcela jiná. Nejenže jsme stále těžší, ale stále narůstá také výskyt nemocí souvisejících se špatným životním stylem. A protože je moderní doba rychlá, žádáme od ní i rychlá řešení svých problémů. Jenže rychlá řešení mnohdy potlačují pouze symptomy – to se týká především nadváhy či obezity. Než začneme hubnout, měli bychom si především uvědomit, kde jsme ke svým kilům navíc přišli.

Naše hmotnost je totiž výsledkem působení mnoha faktorů – jak genetických, tak i životně-stylových, takže pouhé odstraňování následků bez odhalení a odstranění příčin není z dlouhodobého hlediska úspěšné. Jinými slovy, dodržování jakékoli redukční diety je sice z pohledu krátkodobého efektivní, neboť odstraní následek (tedy vyšší hmotnost), ale po jejím opuštění se všechno rychle vrací zpět, protože jsme nezapracovali na příčinách nárůstu hmotnosti.

Nejčastější příčiny přibírání

Vše začíná při početí, kdy dochází k našemu genetickému nakódování. Určuje se typ postavy, to, jaký bude náš metabolismus, množství a rozmístění tukových buněk… Některé geny se projeví viditelně, některé ale zůstávají „vypnuté“ a projeví se, pokud stiskneme ten správný (tedy v mnoha případech ten špatný) vypínač… Rodiče tudíž předají svému dítěti základní informace už při početí. Ale hned poté vstupují do hry další faktory, které ho dále formují. A to ještě v průběhu vlastního těhotenství. A jakmile se potomek narodí, přibývají další a další.

Těhotenství

Stravování v době těhotenství je zcela zásadní. To, jak budoucí maminka jí, formuje nejen zdraví jejího potomka, ale i na jeho hmotnost v budoucnosti. Nejdůležitější je jíst vyváženě, pestře a zdravě, k tomu se přiměřeně hýbat (ideální pohyb pro těhotné je například plavání, chůze či speciální těhotenská cvičení), zároveň ale i odpočívat a být v psychické pohodě.

Tím maminka dává svému dítěti ten nejlepší základ pro jeho fyzické a psychické zdraví a tělesnou hmotnost. Naopak přejídání se v těhotenství či konzumace nevhodných potravin (ať už je pro to důvod jakýkoli, od nevědomosti přes nedisciplinovanost až po stres) způsobuje výrazné kolísání hladiny cukru a volných mastných h kyselin v krvi matky a následně i plodu – a miminko má pak kvůli tomu v budoucnu mnohem větší sklony k nadváze, či dokonce obezitě.

Kojení

Mateřské mléko je první a zcela přirozenou výživou právě narozeného miminka. Není však jen zdrojem energie a živin, ale také celé řady dalších látek s hormonální aktivitou (leptin, adiponektin, rezistin, ghrelin, obestatin), které se podílejí na přirozené regulaci příjmu potravy. To znamená, že kojené děti mají v dospělosti menší tendenci (o 15–30 %) ke vzniku obezity než děti nekojené.

Navíc, při kojení děti vypijí jen tolik mléka, kolik doopravdy potřebují. Nepřejídají se, což jim i do budoucna formuje správné stravovací návyky. Někdy se nevhodně (byť nevědomky) chovají také samy maminky. Je bohužel celkem běžné, že nepohodu svého miminka řeší například láhví mléka. Dítě se sice na chvíli uklidní, nicméně se vlastně začíná už od nejranějšího dětství přejídat a osvojuje si naprosto nezdravé životní návyky – mám problém, vím, že ho jednoduše vyřeším tím, že něco sním. Toto překrmování a zahánění nepohody jídlem stojí mnohdy za faktem, že podle údajů dětské obezitologie FN Motol je v České republice aktuálně 7000 obézních kojenců.

Jak ovlivní vaše stravovací návyky školka, puberta, studium? Kde dělají nejčastější chyby lidé v zaměstnání, během meno- či andropauzy? To vše se dočtete v aktuálním čísle časopisu Dieta, kde vás čeká mimo jiné i například rozhovor s Andreou Verešovou.

Kupte si aktuální číslo přes sms:

Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru:

DIETA1805W mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ

Příklad: DIETA1805W Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900

Cena každé přijaté SMS je 50 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje CN INVEST, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cninvest.cz, www.platmobilem.cz.

 

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!

 

720p 360p