Když jíme z nudy, smutku, stresu. Co je emoční přejídání a jak se ho zbavit? | Ženy.cz
 


Když jíme z nudy, smutku, stresu. Co je emoční přejídání a jak se ho zbavit?

20. srpna 2018
Když jíme z nudy, smutku, stresu. Co je emoční přejídání a jak se ho zbavit?
• Foto: iStock.com

Známe to asi všichni. Brousíme kuchyní a kolem ledničky, a ačkoliv žaludek rozhodně není prázdný, tělo nám dává jasný signál: Potřebuje něco zakousnout. A největší chuť máte právě na věci, které vedou hitparádu těch nejméně zdravých  od čokoládové zmrzliny po „cokoliv s majonézou“.

Typicky to na nás přijde při sledování nudného filmu nebo fotbalu  najednou máme pocit, že bez sáčku s brambůrky to nepůjde. Nebo situace, kdy vás v práci rozčílí kolega. To si přece ten dort zasloužíte, ne?

Ne vždycky stojí za touhou po jídle hlad. Člověk prostě potřebuje nějaké rychlé potěšení nebo rozptýlení. Psychologové mají pro tento druh uždibování termín „emoční přejídání“. Jíme pro to, abychom se nějak odměnili, rozptýlili, zahnali nepříjemné myšlenky.

V první řadě myslete na vyvážený jídelníček. Každá porce by měla obsahovat zeleninu nebo ovoce, komplexní sacharidy a bílkoviny. Vyvážená strava vám pomůže udržet hladinu cukru v krvi bez větších výkyvů, a tím i bez návalů hladu. Ale pokud už vás chuť přepadne, co dělat, aby ji člověk zahnal?

Napijte se

Někdy se za touhu po něčem k zakousnutí maskuje normální žízeň. Proto se vždycky nejdřív napijte, voda zaplní žaludek a tělu jen prospěje. Náš tip: zkuste si uvařit čaj. Ten zelený potlačuje chuť k jídlu, černý snižuje hladinu cukru v krvi. Studie v Journal of the American College of Nutrition zjistila, že jde o plných 10 procent za 2 a 1/2 hodiny.

Provoňte si místnost 

Vůně mají na člověka různé účinky, dokáží povzbudit, zklidnit, zvednout náladu a podle vědců i zahnat hlad. Studie publikovaná v časopise Regulatory Peptides uvádí, že pokud si do aromalampičky nakapete například vůni vanilky (nebo třeba banánu), můžete na nějakou chvíli získat pocit sytosti. Aromaterapie podle vědců zažene chutě jistěji než sousto tmavé čokolády.

A pokud dáváte přednost květinovým vůním, vsaďte na jasmín. Nejenže snižuje úzkost a povzbuzuje energii, umí ale také zahnat hlad.

Hýbejte se 

Myšlenky na jídlo vám spolehlivě zažene pohyb. Pokud můžete, dejte si desetiminutovou procházku, v práci se můžete zajít vyvětrat před budovu. Ideální je, pokud u toho někoho potkáte a strávíte s ním pár chvil v milém rozhovoru. Pokud nemůžete, zajděte si alespoň na toaletu s zkuste pár dřepů. 

Telefonujte

A pokud není poblíž někdo, s kým byste si chtěla popovídat, zavolejte mu. Podle studie z Wisconsinské univerzity v Madisonu dojde při hovoru s někým blízkým v uvolnění oxytocinu, hormonu, který zvyšuje náladu a snižuje stres, a ten může mít vliv na uvolnění dalšího hormonu, leptinu, který redukuje chuť k jídlu a zrychluje metabolismus.

Čtěte

Pokud jste například doma a máte tu možnost upnout svou pozornost k příběhu, je spolehlivým způsobem, jak z hlavy vyhnat myšlenky na jídlo.

Mějte po ruce žvýkačku

Tohle je starý známý trik. Žvýkačka bez cukru dokáže člověka na nějakou chvíli ošálit.

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!

 

1080p 720p 360p