Běhejte, smějte se, meditujte! 5 tipů, jak zahnat podzimní splín

14. listopadu 2021 • 06:00
  • Dny se zkracují, světla ubývá a chmurných myšlenek přibývá. Každoroční podzimní deprese je tady. Pokud se přistihnete, že už týden po večerech pod peřinou sjíždíte seriály a do pusy si cpete hrsti čipsů, je potřeba říct dost! Nazujte běžecké tenisky, dýchejte a aktivujte hormony štěstí. Vždyť pohyb je to nejlepší, co pro sebe můžete udělat.

    1. Běhejte na čerstvém vzduchu

    „Dělání, dělání, všechny smutky zahání…“ zpívá se v jedné české písničce. A to stejné platí pro běhání. Během sportu se totiž člověku vyplavují hormony štěstí, díky nimž zažívá doslova euforické stavy. Jde o dopamin (hormon odměny), oxytocin (hormon lásky), serotonin (stabilizátor nálady) a endorfin (tlumič bolesti). Každý z nich je přitom v těle aktivován jiným podnětem. Proto pokud cítíte, že vás přepadá špatná nálada, podzimní splín či deprese, zatněte zuby, nazujte běžecké tenisky a vyrazte do přírody. Pravidelným pohybem budete odolnější nejen vůči stresu a úzkostem, ale i proti fyzické bolesti. I 15 minut denně je lepší než nic!

    TIP NA VIDEO: Jak nastartovat den dobrou náladou?

    2. Smějte se

    Ne nadarmo se říká, že smích je lékem na všechno. Proto si pusťte oblíbený komediální film nebo seriál anebo si s kamarády vyměňte pár vtipných momentů ze společných akcí. A kdyby náhodou nic z toho nezabralo, vždycky jsou tu desítky humorných video kompilací roztomilých koťátek, které spolehlivě zažehnají i ten nejhorší podzimní splín!

    3. Objímejte se

    Pamatujete na kampaň free hugs neboli objetí zdarma? Měla roznášet radost a pozitivní náladu ve společnosti. Během objetí se totiž uvolňuje hormon lásky – oxytocin, který navozuje pocit klidu a bezpečí. Proto, sužují-li vás splíny a chmury, vezměte si z ní příklad a objímejte se. S přítelem, kamarádkou, dětmi, domácím mazlíčkem, plyšákem… Čím víc, tím líp.

    Vřelé objetí zažene stres i smutek Vřelé objetí zažene stres i smutek Autor: istock.com

    4. Meditujte

    Meditace zbaví negativních emocí, stresu i napětí. Vhodná je jak pro studenty, tak pro vytížené pracující, kteří nevědí, kam dřív skočit. Je především o tom udělat si chvilku pro sebe, psychicky se detoxikovat a navodit dobrou náladu. Při meditaci tělo vyplavuje hormon štěstí dopamin, tak se nebojte a dýchejte! Vaše duše vám poděkuje i za 10 minut denně.

    5. Jezte zdravě

    Základem fyzické i psychické kondice je vyvážená strava. Pokud se cítíte špatně, zapomeňte na fast foody a zkuste své tělo rozmazlit něčím kvalitním. Jasně, pizza nebo čokoláda vám zvednou náladu také, jde však pouze o chvilkovou radost. Dlouhodobý přínos pro naši psychiku má pouze zdravý a plnohodnotný jídelníček. Obohatit si ho můžete potravinami, jako jsou banány, lesní ovoce, špenát, rajčata, mandle nebo kakao, které dle studií zlepšují náladu. A vyzkoušet můžete i sílu bylinek – třezalka tečkovaná je vnímána jako přírodní antidepresivum.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy