Přerušovaný půst: Komu pomůže zhubnout a jak začít? | Ženy.cz
 


Intermittent fasting neboli přerušovaný půst: Komu pomůže zhubnout a jak začít?

26. června 2018
Intermittent fasting neboli přerušovaný půst: Komu pomůže zhubnout a jak začít?
• Foto: iStock.com

Intermittent fasting neboli přerušovaný půst je spíše způsob stravování než klasická dieta. Jeho hlavní myšlenka spočívá v tom, že když necháte tělo dostatečně odpočinout od jídla, sáhne do tukových zásob. Neznamená to ovšem, že budete jíst úplně cokoliv a po pár hodinách bez jídla zázračně shodíte. Jaká jsou přesně pravidla přerušovaného půstu a pro koho je vhodný?

Jak funguje přerušovaný půst?

Metoda přerušovaného půstu je založena na jednoduchém faktu: Ve chvíli, kdy něco sníme, do krve se začne vyplavovat inzulín, díky kterému tělo spaluje cukry přijaté z potravy. Během této doby tělo pochopitelně nemá žádný důvod sahat do tukových energetických zásob. Pokud si ovšem pauzy mezi jídly vhodně prodloužíte, bude tělo nuceno sáhnout právě do nashromážděného tuku.

Kdy přesně máte jíst a postit se?

Metoda přerušovaného půstu je založena na střídání časových úseků, kdy jíte, a doby, kdy se postíte. Nejčastěji se doporučuje režim 16/8 pro muže a 14/10 pro ženy. První číslo znamená počet hodin, během kterých nejíte a druhé číslo je počet hodin, během kterých můžete jíst, jak často chcete. Režim 14/10 znamená tedy 14 hodin bez jídla a 10 s jídlem. A protože je součet 24, ano, opakuje se to tak každý den.

Pokud vás čísla 14, 16 nebo i 20 hodin bez jídla vyděsila, máme pro vás uklidňující zprávu: Do tohoto času se započítává i spánek, během kterého se člověk postí přirozeně. Pokud nepatříte k půlnočním vymetačům lednice, pochopitelně. Takže pár hodin před spaním, pár po probuzení nejíst a jste tam.

Pokud si třeba poslední jídlo dáte v šest večer, ráno si klidně můžete dopřát snídani už v osm (v režimu 14/10). Pokud jste sova a pracujete dlouho do noci, můžete si dát večeři klidně v 11 večer, další den přeskočíte snídani a najíte se až kolem jedné odpoledne.

Přerušovaný půst totiž neurčuje, jak velké mají být jednotlivé porce, jestli je nutné snídat do hodiny po probuzení nebo jíst přesně po třech hodinách. Skvělé je, že můžete jíst podle toho, kdy vy máte hlad nebo největší potřebu jíst a také jak velké porce chcete. Respektuje i váš životní styl, vegetariánství a další směry ve stravování.

Přerušovaný půst ale řada z nás vlastně drží, pokud například večeříte v sedm večer a snídáte v 7 ráno. "Model 12/12 mi osobně připadá nejpřirozenější a sama se ho snažím dodržovat. Cítím se lépe, při spánku mne nic netíží a ráno vstávám s pocitem hladu," říká osobní trenérka a fitness koučka Alena Vídeňská. Tento režim také doporučuje těm, kteří chtějí začít. "Pokud chcete tento model vyzkoušet, doporučuji začít modelem 12/12 a zvyknout si na pravidelnost. Poté si postupně přidávejte jednou až dvakrát týdně 14 hodin bez jídla. Případně více. Sami poté zjistíte, jaký model vám vyhovuje, a stane se vaším každodenním způsobem stravování," říká koučka.

Strava by měla být vyvážená

Co je ale důležité: I v tomto případě by skladba vašeho jídelníčku měla vycházet z principů zdravého stravování, tedy zelenina, bílkoviny, kvalitní tuky i sacharidy a vláknina. Myslete také na to, že během kratší doby jídla byste měli spořádat svůj doporučený denní příjem. Pokud vám bude vyhovovat jíst méně porcí, měly by být větší. "Těm, kteří mají problém ráno snídat, může vyhovovat režim 14/10. Den začnete lehčím obědem a poté záleží na vás, jak si jídlo během desetihodinového okna rozložíte. Můžete jíst třeba pouze dvakrát, ale je důležité vždy dodržet svůj denní kalorický příjem, aby se tělo nedostalo do fáze hladovění," říká Alena Vídeňská. Tělo by pak veškerou energii z potravin naopak ukládalo ve formě tuku, a to nechcete!

Díky přerušovanému půstu můžete zhubnout tuk, a to i přesto, že nijak zásadně nezměníte jídelníček. Kila dolů ovšem nejsou jedinou věcí, kterou přerušovaný půst může ovlivnit. Podle zastánců přerušovaného půstu zrychluje metabolismus, zpomaluje stárnutí buněk a funguje jako prevence kardiovaskulárních onemocnění. Tělo si odpočine od neustálého trávení, zbaví se toxinů a zkrátka si samo „uklidí“. Ukazuje se ale také, že může naopak vést ke vzniku cukrovky. Na to, aby lékaři dokázali přesněji zhodnotit účinky této metody, budou ale ještě potřeba další studie.

Pro koho není vhodný

Přerušovaný půst určitě nezkoušejte u dětí, v těhotenství nebo během kojení. Nebude vhodný ani pro někoho, kdo si prošel poruchou příjmu potravy.

Základní informaci o tom, jestli máte nadváhu, vám dá naše BMI kalkulačka.

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. S námi zhubnete zdravě a napořád!

 

1080p 720p 360p