Ke šťastnějšímu životu přispívá také všímavost.

Ke šťastnějšímu životu přispívá také všímavost. Zdroj: iStock.com

Nejkratší cesta ke štěstí: Probuďte své smysly, zpomalí čas a obrní vás proti stresu

Když se naučíte naplno používat všech pět smyslů, nejenže bude váš život bohatší a budete mít více smyslových zážitků. Ozdravíte také svou duši. 

Zdravé potěšení

Být vnímavější ke svým smyslům tedy znamená být také dlouhodobě šťastnější. I když to tak na první pohled nemusí vypadat, smyslové zážitky jsou totiž skvělou obranou proti stresu. A teď opravdu nemáme na  mysli cigaretu narychlo vykouřenou před kancelářskou budovou, zatímco se klepete zimou, anebo čokoládovou tyčinku, kterou zhltnete ve chvíli pracovního vypětí. Nebo cokoli jiného, čím se jenom snažíme přehlušit své momentální pocity. Právě naopak. Když jsme ke svým smyslům pozornější a pečujeme o to, aby jim bylo dobře, přicházíme na to, co doopravdy potřebují. „Když se naplno věnujete nějakému smyslovému prožitku – ať už jde o výhled do krajiny, vůni posečené trávy, chuť ovoce nebo třeba dotek okvětních plátků růže – žijete v tu chvíli přítomným okamžikem. Jste právě teď a tady, nemáte prostor na to, abyste se stresovali něčím, co se odehrává někde jinde,“ říká koučka Lori Bryan-Woolridge. 

TIP NA VIDEO: Jak poznat, že vaše psychika potřebuje odborníka?

Video placeholde

Podobného stavu mysli dosahujeme také meditací. A výsledky, které se dostavují, přinášejí uvolnění a klid. 

Když se řekne „potěšení smyslů,“ často si představíme něco nezdravého, rozmařilého, možná dokonce zhýralého. Třeba přejídání sladkostmi, popíjení alkoholu nebo nějaké sexuální excesy. Máme sklon si myslet, že prospěšné věci automaticky nějakým způsobem přinášejí odříkání, že se to neobejde bez drilu a pevné vůle. Ale to je omyl. Smyslný život totiž může být také velmi zdravý. Podle několika studií dokonce lidé, kteří se považují za gurmány, bývají štíhlejší než obecný průměr. Jak to? Rádi totiž vyhledávají nové smyslové zážitky. Nevyhýbají se tomu, ochutnat něco neznámého. Jedí pestře a tím pádem i zdravě. A kupodivu jedí také méně, protože pochoutky, které si dopřávají, uspokojí jejich potřebu dobrého jídla v menším množství. 

Ve své kůži

A je ještě jeden důvod, proč je život se smysly zapnutými na maximum tak příznivý pro naši psychiku. Pomáhá nám totiž začít mít rádi své vlastní tělo, takové, jaké je právě teď. Přestat své tělo vnímat jako jakýsi objekt, který je potřeba neustále zdokonalovat, jako věc, která nebude dost dobrá, dokud nebude aspoň o tři kila lehčí. Zkrátka, díky smyslnosti se můžeme zbavit představy, že svoje tělo musíme nějak omezovat a trápit, aby se konečně „polepšilo“. 

Když si uvědomíme, že naše tělo si může užívat potěšení, ať vypadá jakkoli, možná s ním začnete žít ve větším míru a souladu. Přestanete ho brát jako neposlušný objekt, který je třeba zkrotit, a začnete si ho užívat jako nástroj zprostředkující nám nejrůznější zážitky. Možná si ho dokonce víc vážit za to, co všechno umí a dokáže. 

A ano, příjemné smyslové prožitky nám může přinášet i sport. Stačí jenom trochu posunout úhel pohledu: nemusíte se přece lopotit ve fitness centru, které vypadá jako továrna. Místo toho si můžete vyjet na kole, udělat si výlet na in-line bruslích, jít si zaplavat nebo si pozdrav slunci zacvičit pro změnu venku na trávě. A vždycky přitom dávat pozor, co vaše tělo v tu kterou chvíli prožívá, co se mu líbí a dělá mu dobře. 

Endorfiny způsobují pocit fyzického potěšení. Také dovedou tlumit bolest, posilují imunitní systém a působí opačně než stresový hormon kortizol. V dětství máme hladinu endorfinů všichni vysokou, ale v dospělosti na nás v každodenním životě více působí kortizol. Třicetiletý člověk se teprve zhruba po deseti dnech odpočinku na dovolené dostane na úroveň, kdy endorfiny nad kortizolem převáží.

K čemu jsou endorfiny?

Jak začít

Trvá nějaký čas, než se vnímavost vůči smyslovým prožitkům stane přirozenou součástí našeho života. Zpočátku je nutné si to vědomě připomínat, dát si to tak trochu za úkol. V každém týdnu si pro tuto vnímavost můžete například vyhradit několik hodin. Obklopte se věcmi, které vám způsobují potěšení – pouštějte si oblíbenou hudbu, zapalte aromaterapeutickou svíčku, upečte si chleba a užijte si ten pocit při hnětení těsta i tu vůni, která se potom bude šířit z trouby.

„Záměrně vyhledávejte věci, které k vašim smyslům příjemně promlouvají – textury, jichž se rádi dotýkáte, barvy, hudbu, vůně,“ říká Lori Bryan-Woolridge. Můžete si také zajít na masáž nebo do sauny. „Vždy jde o to, vytvářet si malé okamžiky smyslnosti a být k nim pozorní,“ dodává koučka. „I když jdete s dítětem v kočárku po parku, dopřejte si malou mentální pauzu, zpomalte, jenom dýchejte a dívejte se kolem sebe.“ 

Obohacení, která tím získáte, jsou nepřeberná: zpomalíte své vnímání času, odnesete si z každého dne více vzpomínek, o kterých budete moci vyprávět, budete se víc líbit sami sobě a navenek budete zářit radostí.

Článek vyšel v časopise Moje psychologie 7/2017.