Posviťte si čelovkou a měňte trasy: 7 rad, jak bezpečně běhat ve tmě

6. listopadu 2021 • 06:00
  • Dny se krátí a světla ubývá. Doby, kdy jsme si šli po práci bezstarostně zaběhat, jsou ty tam. Začalo nelítostné období (pod)zimního temna. Přestávat s venkovními tréninky kvůli tomu ale nemusíte. Stačí nasadit čelovku a dodržovat několik základních bezpečnostních pravidel. Jaká to jsou?

    1. Posviťte si

    Čelovka by měla patřit do výbavy každého správného sportovce. Posvítí vám při městském výběhu i výletu do hor. Rozhodně ji berte s sebou, i když ještě není tma. Trasa se může protáhnout. Setmí se dříve, než byste čekali, a v takové chvíli se bez světla ocitnout vážně nechcete. Pokud svítilnu na hlavě zapnete, zapomeňte na zdravení protiběžců. Ostrým světlem byste jim tak akorát vypálili sítnici.

    TIP NA VIDEO: Co si obléct na podzimní běh?

     

    Jakou čelovku vybrat?

    Možná si říkáte, že koupě čelovky není žádná věda. Prostě přijdete do jakéhokoliv sportovního obchodu a vyberete tu, která se vám líbí vizuálně a nestojí majlant. Do jisté míry to je pravda, přesto byste se měli sami sebe zeptat a ujasnit si pár základních věcí. Jak často běhám, respektive jakou výdrž baterie potřebuju? Kde běhám? A plánuju ji používat jen na běh, nebo i na jiné sporty?

    Výkon

    Na první otázku nám odpovídá parametr výkon. Ten se měří v lumenech. Čím více lumenů svítilna má, tím více světla vyzáří. Nejlepší poměr výkon/výdrž podávají čelové svítilny s technologií LED. Roli hraje také tvar světla. Čím je světelný kužel užší, tím čelovka dosvítí dál, a to při stejném světelném toku. Pokud plánujeme pohybovat se rychle na kole či lyžích, je lepší zvolit užší kužel, který dosvítí do větší vzdálenosti. Naopak pokud potřebujeme periferní rozhled, například při běhu anebo jakémkoliv pohybu v terénu, volba by měla padnout spíš na širší kužel.

    Hmotnost

    Ideální čelovka musí mít alespoň tři světelné režimy – vysoký, střední a nouzový, který vydrží, i když už baterie mele z posledního. Měla by být také nárazuvzdorná a především vodotěsná. Není nic horšího, než když nám v lese uprostřed noční túry zhasne světlo jen proto, že začalo pršet a do svítilny se dostala vlhkost. Pozor bychom si měli dát i na hmotnost – čím nižší, tím lepší.

    Pohon

    Posledním důležitým parametrem je pohon. Existují čelovky jak na baterky, tak na dobíjecí článek. Výhodou baterií je, že jsou k dostání na každém rohu a lze je kdykoliv vyměnit. Není to však ani ekonomické, ani ekologické. Dobíjecí článek ale zase méně vydrží. Je tedy na každém, jakou možnost zvolí.

    Běhat ve tmě a v dešti? Pro Veroniku Preti, běžkyni a bloggerku z jedenmesicbezce.cz, žádný problém. Běhat ve tmě a v dešti? Pro Veroniku Preti, běžkyni a bloggerku z jedenmesicbezce.cz, žádný problém. Autor: Romana Marie Jokelová

    Bude mi čelovka slušet?

    S největší pravděpodobností nebude. Ona totiž nijak zvlášť nesluší nikomu. Za horníka budete, ať se vám to líbí, nebo ne. Důležitá je však bezpečnost a to, jak vám čelenka drží na hlavě. Málokterý typ čelovky se vyrábí v jediné, univerzální velikosti. Upravit si ji můžete pomocí plastové či kovové přezky. Chcete-li mít jistotu, že vám bude svítilna pasovat jako ulitá, zvažte nákup modelu se středovým popruhem přes temeno. 

    Další rady pro bezpečné běhání ve tmě najdete v následujících kapitolách.>>>

  • 2. Buďte vidět

    Být viděn je při běhu ve tmě snad ještě důležitější než vidět. Sportovní oblečení proto vybírejte s reflexními prvky. Outfit je vhodné doplnit také reflexní vestou, páskami na rukávy a nohavice, které seženete za pár korun v každém sportovním obchodě, a případně červenou blikačkou na kolo, kterou připnete na nohu. Co na tom, že připomínáte vánoční stromeček? Právě taková světélkující výbava vám může v nepřehledných úsecích, kde navíc jezdí auta, zachránit život.

  • 3. Sluchátka nechte doma

    Možná rádi běháte s hudbou, ve tmě si to ale raději odpusťte. Pouze s nastraženýma ušima budete schopni zaslechnout podezřelé zvuky a vše, co se kde šustne.

  • 4. Nabitý mobil při ruce

    Jsou lidé, kteří berou běh jako čas pro sebe a nechtějí, aby je rušily notifikace či hovory. Navíc je to pro ně zbytečná zátěž. Večerní tréninky bez nabitého mobilu ale moudré nejsou. Telefon vás nejednou vytáhne z bryndy. V první řadě jím můžete přivolat pomoc a zachránit sobě nebo někomu život. Je ale také dost dobře možné, že vám znenadání zhasne čelovka, a vy si tak na zbytek cesty posvítíte alespoň displejem. Navíc pokud se ztratíte, pomůže vám navigace GPS, která vás zachrání před nocí strávenou v hlubokých lesích. Těch pár gramů navíc v kapse za to stojí, nemyslíte?

  • 5. Běhejte na známých místech

    Možná máte rádi adrenalin a objevování nových terénů za světla pro vás není až taková legrace. Jenže v místech, kde to neznáte, se může stát cokoliv – za stromem na svou karkulku může číhat vlk, můžete zakopnout, zranit se, může vám selhat čelovka, můžete zabloudit. Jasně, všechno je to „kdyby“ a kdo se bojí, nesmí do lesa. Ale proč si přidělávat starosti a chodit průšvihu naproti? Je přece jen o něco snazší se orientovat v místech, kde to člověk aspoň trochu zná. Objevování nových tras si nechte na bílý den.

  • 6. Měňte trasy

    Malá velká rada pro dámy –  náhodně měňte trasy i čas, kdy chodíte běhat! Nepravidelností vlky zmatete a nebude pro ně tak snadné si vás vytipovat a ulovit někde v tmavé uličce. Jakkoliv jste neohrožené a trénované, věřte, že vlci jsou na tom vždycky o chlup líp. Buďte proto obezřetné, avšak pozor – zase ne paranoidní. Ne každý chodec nebo čumil je nutně násilník.

  • 7. Ve dvou se to lépe táhne

    Pokud se venku sami bojíte, není nic jednoduššího, než vyrazit na večerní výběh s parťákem. A je jedno, zda se jedná o čtyřnohého hlídače, přítele, kamarádku nebo rovnou celou partu běžeckých nadšenců. Ten pocit, že nejste sami, dělá zázraky. Některým běh o samotě ale vyhovuje a ani po tmě na tom nechtějí nic měnit. V takových případech si přibalte do kapsy alespoň pepřový sprej. Tenhle parťák na vás nemluví, nic po vás nechce a ještě vás může dostat z maléru. V nepřehledných úsecích ho schovejte do dlaně a utíkejte s ním. Do druhé hrsti si však přibalte také rozum a dávku odvahy. Přece kvůli strachu nevyběhnete zase až na jaře, no ne? Tak šťastné kilometry!

Jdi na homepage Zpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy